Eerste ervaring met rubberen STRAIL-overweg in Dorst ‘positief’

In het Brabantse Dorst werd afgelopen weekend de betonnen overwegbevloering vervangen door een rubberen STRAIL-variant. Hiermee moet de overlast van trillingen en geluid voor omwonenden worden beperkt. De overweg in Dorst is de eerste STRAIL-overweg die zo dicht op de bebouwing ligt. Dat vertelde  Chiel Roovers, manager omgevingseffecten bij ProRail, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Afgelopen vrijdag werd in Dorst begonnen met de werkzaamheden. De klus stond aanvankelijk gepland voor februari, maar kon toen niet doorgaan vanwege de hevige sneeuwval. ProRail hield er bij monde van een woordvoerder toen al rekening mee dat de vertraging op zou kunnen lopen tot enkele maanden.

“We moeten een nieuwe buitendienststelling aanvragen en die heb je niet zomaar. Daarnaast zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid van een aannemer en ook moet er een vervoerder gevonden worden die vervangend vervoer voor treinpassagiers regelt. Dergelijke klussen worden dan ook doorgaans zo’n anderhalf jaar van tevoren gepland”, aldus de woordvoerder”, zei een zegsman destijds in gesprek met SpoorPro.

‘Het spoor blijft zo als het ware ongemoeid’

Dorst ligt langs de Brabantroute en sinds 2017 ervaren omwonenden hier meer hinder van trillingen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste trillingen zich voordoen bij spoorwegovergangen op het moment dat een reizigerstrein met aan weerszijden een TRAXX-locomotief passeert. Maar bewoners geven ook aan last te hebben van het goederenvervoer.

In goed overleg met het ministerie, NS en de drie gemeenten Oosterhout, Oisterwijk en Gilze Rijen heeft ProRail diverse proeven gedaan om de hinder van trillingen tegen te gaan. Een van die proeven is met een overweg die  bestaat uit rubberen wegplaten tussen de sporen, een zogeheten STRAIL-overweg.

“De oude overweg bestond uit betonnen platen onder het spoor, met de spoorstaven op rubbers in daarvoor bestemde sleuven”, legt Roovers uit. “Door rubberen platen tussen de rails te bevestigen hoeven we onder de spoorstaven geen beton meer aan te leggen. Het spoor blijft zo als het ware ongemoeid”.

‘Ik schrok erg van de trillingen’

Het voordeel van een STRAIL-overweg is dat het materiaal waaruit de platen vervaardigd zijn, tegen een stootje kan en onderhoudsarm is. Dit betekent onder meer dat zwaar verkeer geen probleem is. Mogelijk is het ook beter voor omwonenden, doordat overlast van trillingen van gemotoriseerd verkeer en treinen er waarschijnlijk mee gereduceerd kan worden. Of dat daadwerkelijk zo is, gaat ProRail in Dorst uitzoeken.

“Trillingen ontstaan bij overgang naar ander type ondergrond, dus van ballast naar beton en weer terug. Door betonnen onderlaag te verwijderen ‘voelt’ de trein als het goed is het verschil niet meer”, zegt Roovers, die onder de indruk was van de trillingen in een woning toen er een intercity voorbij kwam.

“Ik schrok erg van de trillingen. We waren al aan het meten en zullen dat ook blijven doen, ook bij de persoon in kwestie thuis, om zo te zien wat er door de tijd heen gebeurd en of de trillingen misschien weer terugkomen. We willen echt goed kijken wat het effect van dit type overweg, de treinen en trillingen is.

Bekijk hier de reportage vanuit Dorst:


‘Ook andere plekken in Nederland zijn mogelijk met STRAIL-overweg geholpen’

Roovers benadrukt dat de metingen onderdeel van een pilot-project zijn. ProRail kan niet garanderen dat de STRAIL-overweg de definitieve oplossing zal zijn. “De specifieke reizigers trein die voor overlast zorgt, gaat er eind 2022 sowieso uit. Maar ik zou graag laten zien dat dit type overweg voor minder overlast door trillingen zorgt. Daar kunnen ook andere plekken in Nederland mee geholpen zijn.”

De toepassing van de platen van de STRAIL-overweg is niet nieuw. Het type overweg is zelfs al regulier in het onderhoudsprogramma opgenomen. Toepassing niet nieuw. Wat wel nieuw is dat de platen toegepast worden met het oog op het voorkomen van overlast door trillingen. Volgens Roovers zijn de eerste reacties vanuit Dorst positief.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.