Andreas Matthä OBB

ÖBB wil spoorgoederenverkeer verdubbelen tegen 2040

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB wil zijn activiteiten in het spoorgoederenvervoer tegen 2040 verdubbelen. Dat zei topman Andreas Matthä bij de opening van de uitbreiding van de Wien Süd Terminal in Wenen. “Ik ben ervan overtuigd dat er de komende jaren een renaissance in het goederenvervoer per spoor komt.”

Om de klimaatdoelen van de Green Deal en de klimaatneutraliteit van Oostenrijk in 2040 te halen, is een toenemende verschuiving van het goederenvervoer van de weg- naar het spoor volgens Matthä onvermijdelijk. maar dit hangt wel af van voldoende capaciteit op het spoornet. De huidige capaciteitsuitbreiding op de ÖBB Terminal Wien Süd is daarbij een belangrijke mijlpaal.

Renaissance

“Met onze geplande investeringen maken we het mogelijk om onze vrachtvervoersdiensten tegen 2040 te verdubbelen”, benadrukte Matthä bij de presentatie van de tweede uitbreidingsfase van de Wien Süd Terminal. “Ik ben ervan overtuigd dat er de komende jaren een renaissance in het goederenvervoer per spoor komt. Want elke ton die op rails rijdt in plaats van op de weg, bespaart direct Co2. Dit is de meest effectieve manier om de transportsector zo snel mogelijk koolstofvrij te maken ”, voegt hij eraan toe. Bovendien leerde de Oostenrijkse industrie tijdens de Covid-crisis hoe crisisbestendig en betrouwbaar de trein presteert wanneer vrachtwagens vastzitten in het verkeer.

“De spoorwegen in Europa hebben eerlijke juridische concurrentievoorwaarden nodig zodat ze hun diensten tegen concurrerende prijzen kunnen aanbieden: er is momenteel een onevenwichtigheid in de prijsstelling van externe kosten: de spoorwegen betalen tol tot de laatste kilometer, maar er is nog steeds Een dieselprivilege voor de weg en vliegtickets zijn fiscaal aftrekbaar, terwijl voor internationale treinkaartjes de volledige belasting over de toegevoegde waarde moet worden betaald. De Europese spoorwegen doen hun huiswerk en werken elke dag samen om het spoorwegsysteem te verbeteren. Hiervoor hebben we de steun van de EU en haar lidstaten nodig.”

Wenen Zuid

Terminal Wenen Zuid (Wien Süd) is een belangrijk knooppunt voor vrachtverkeer in Oost-Europa. Sinds de ingebruikname eind 2016 bedroeg de bezettingsgraad meer dan 80 procent – daarom was de uitbreiding van de terminal een logische stap. “We hebben ongeveer 19 miljoen euro geïnvesteerd in de terminal van Wenen Zuid, waarmee we 12 extra banen op de terminal hebben gecreëerd. We versterken dus de economie op twee manieren – zowel voor de verladers als voor de bouwsector ”, benadrukte Matthä tijdens de opening.

Met de uitbreiding wordt de capaciteit van de terminal vergroot tot 310.000 ITE (containers, opleggers, wissellaadbakken enz.) De essentiële aspecten van de tweede uitbreidingsfase omvatten een handlingmodule voor heftruckbediening met 2 x 700meter laadsporen en twee heftrucks voor ITE. Hierdoor creëert ÖBB meer opslagruimte en meer flexibiliteit.

De afhandelingscapaciteit wordt met ongeveer 50 procent verhoogd, wat overeenkomt met een stijging van 105.000 ITE per jaar. Dit betekent dat er nu 310.000 containers, opleggers, en wissellaadbakken per jaar kunnen worden verwerkt. Met de geplande derde uitbreidingsfase wordt de capaciteit binnen enkele jaren verhoogd tot 400.000 ITE.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.