Foto containerterminal

Port of Moerdijk verhoogt treindiensten met uitbreiding spoorinfra

Het aantal treinen van en naar de Port of Moerdijk is in de afgelopen jaren bijna verdubbeld tot net geen drieduizend per jaar. Met een geplande uitbreiding van het spoor op de Combined Cargo Terminal (CCT) wil de grootste landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland dit jaar doorgroeien, om zo zijn draaischijffunctie nog beter te benutten. Dat vertelde commercieel manager Jay Baladien van Port of Moerdijk woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

De Port of Moerdijk heeft op de CCT later dit jaar de beschikking over drie sporen van elk 740 meter. Een daarvan is nieuw, terwijl de twee andere stukken spoor verlengd worden. Daarmee wil de haven groeien van 60 à 70 treinen per week naar zo’n 100. Volgens Baladien kan het aantal treinen vanaf deze zomer geleidelijk aan opgeschroefd worden.

“Met deze uitbreiding kunnen we het aantal van het spoor in het goederenvervoer van Moerdijk naar het Europese achterland vergroten. Het spoor is erg geschikt om snel grote hoeveelheden vracht op lange afstanden weg te zetten. Bovendien heeft het een gunstiger kostenplaatje en een geringere CO2-voetafdruk”, aldus Baladien.

Duurzaamheidsstrategie

Daarmee past het spoor tevens goed in de duurzaamheidsstrategie van de Port of Moerdijk, dat in 2030 de meest duurzame haven van Nederland wil zijn. Daartoe is in 2015 de zogeheten spoorwegtafel in het leven geroepen, waarbij alle belanghebbenden – variërend van verladers en klanten tot aan ProRail – samenkomen om na te denken over manieren om het spoor nog beter te benutten.

“Groei realiseer je niet zomaar. Een goede afstemming is daarvoor heel belangrijk. Zo moet je op de juiste plekken de juiste spoorcapaciteit hebben. Met de extra sporen hebben we dadelijk meer buffermomenten. Daarnaast hebben we samen met ProRail gewerkt aan het finetunen van onze planning”, zegt Baladien over het werk van de spoortafel.

Op die manier kan het spoor gelijke tred houden met de groeiambities van de Port of Moerdijk. De haven heeft reeds een miljoen vierkante meter aan grootschalige warehousing, maar daar kan nog eens een miljoen vierkante meter bijkomen. “Als je dat wilt faciliteren dan moet het spoor meegroeien”, aldus Baladien. De commercieel manager onderstreept daarbij het belang van verwachtingsmanagement. “De belanghebbenden en betrokkenen moeten van elkaar begrijpen wat er op dit moment kan en wat er op de langere termijn moet gebeuren.”

Bekijk hier het video-interview met Jay Baladien:

Nieuwe lijndienst

In die zin is de eerder deze maand door de Belgische spoorgoederenvervoerder Lineas geïntroduceerde nieuwe lijndienst voor intermodale ladingen tussen de haven van Moerdijk en Antwerpen een welkome ontwikkeling.

We willen snel en betrouwbaar zijn, daar horen goede verbindingen bij

De goederentrein rijdt drie keer per week. Daarnaast verhoogt Lineas de frequentie van het vervoer tussen Rotterdam en Antwerpen tot acht retourritten per week. De nieuwe lijndienst stelt transporteurs en verladers in staat om drie keer per week intermodale volumes te verplaatsen tussen Port of Moerdijk en Lineas ’Main Hub in Antwerpen. De lijn heeft een totale transportcapaciteit van 270 TEU per week. Via de Antwerp Hub kan vracht per spoor door heel Europa worden verscheept via het Green Xpress Network van Lineas.

“We zijn blij dat Lineas heeft gekozen voor Moerdijk en dat er een frequente verbinding is. We willen snel en betrouwbaar zijn en daar horen dergelijke verbindingen bij”, zegt Baladien. “We streven naar een zo uitgebreid netwerk van bestemmingen. Hoe meer bestemmingen, des te makkelijker het is om goederen te bundelen en te zorgen dat je zo effectief mogelijk bent.”

Baladien verwacht dat er op termijn nog veel meer verbindingen bij komen, al is dat geen doel op zich. Het is net zo belangrijk op de frequentie op de verbindingen in stand te houden dan wel uit te breiden. “Uit alles moet blijken dat we serieus met het achterland verbonden zijn.”

Lees ook:

SpoorProTV: Port of Moerdijk breidt spoor uit en UIC blikt vooruit op RailTech Europe
Lineas breidt frequentie Antwerpen-Rotterdam uit en voegt nieuwe verbinding met haven Moerdijk toe

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.