Een goederentrein van DB Cargo

DB Cargo voorziet 63.000 wagons voor december van kunststof remblokken

In Duitsland gaat op 13 december wetgeving in die het gebruik van klassieke gietijzeren remblokken verbiedt. Alleen wagons voorzien van kunststof remblokken mogen dan nog op het Duitse spoorwegnet rijden. DB Cargo bouwt daarom voor december 63.000 wagons om, meldt directeur Nanouke van ’t Riet op LinkedIn.

Kunststofremblokken zorgen ervoor dat bij het remmen het stalen wiel niet opruwt. Doordat het wiel hierdoor langer glad blijft, veroorzaakt het remmen minder geluid. “In veel gevallen leidt het tot een vermindering van de geluidsemissie met tien decibel, wat door het menselijk oor als een halvering wordt ervaren”, aldus Van ’t Riet.

“Omdat het overgrote deel van de DB Cargo-treinen vanuit Nederland de grens met Duitsland passeert, zullen inwoners van steden en dorpen langs de Nederlandse spoorlijnen direct profiteren van de ban op gietijzeren remblokken”, verwacht ze.

Contractuele afspraken

Om er zeker van te zijn dat DB Cargo Nederland klaar is voor de nieuwe Duitse wet rust het zijn complete wagenvloot uit met kunststofremblokken. Omdat niet alle 63.000 wagons in een trein tot de eigen wagenvloot behoren, maakt DB Cargo contractuele afspraken met zijn klanten over het verplichte gebruik van wagens voorzien van kunststof remblokken.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “DB Cargo voorziet 63.000 wagons voor december van kunststof remblokken”

Eddy Emck|09.11.20|11:31

Nog meer plastic deeltjes in het milieu?

A C F Sierts|24.11.20|21:43

@Eddy: daar zeg je wat. Zou electrisch afremmen, remenergie-opslag en hergebruik bij aanzetten of autonoom rangeren anno 2020 niet veel logischer zijn? Niet als volwaardige tractie, maar als hulptractie om vlotter weg te komen & bij te springen bij steile klim, en recuperatief ‘remmen’ bij lange afdalingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.