Khorgos Dry Port China spoor

‘De Nieuwe Zijderoute is shockproof’ thema van European Silk Road Summit

Het spoorgoederenvervoer tussen Europa en China heeft last gehad van de coronacrisis, maar is er sterker uitgekomen. ‘De Nieuwe Zijderoute is shockproof’ is om die reden als thema van de European Silk Road Summit 2020 gekozen. Dit online evenement van zustervakblad RailFreight.com vindt op 10 en 11 november plaats.

Treinverkeer tussen China en Europa viert hoogtij. Ondanks een getroffen wereldeconomie en een tweede golf van COVID-19, blijven de volumes op de Nieuwe Zijderoute stijgen. Nieuwe routes worden gevormd, nieuwe oplossingen ontwikkeld en de samenwerking tussen Europa en China gaat door, al dan niet in de digitale ruimte.

Helemaal digitaal

Ook de European Silk Road Summit vindt dit jaar online plaats. Dat levert voordelen op, zegt Majorie van Leijen, hoofdredacteur van RailFreight.com en dagvoorzitter van de conferentie. “We krijgen meer van onze sprekers te zien, doordat we ze op hun werkplek hebben bezocht. Normaal gesproken komen sprekers naar ons, nu zijn we naar hen toe gegaan.” Deze bezoekjes hebben geresulteerd in korte documentaires, die tijdens de conferentie zullen worden getoond.

Netwerken is bovendien iets dat ook in digitale vorm kan plaatsvinden, vertelt Rob Vos, Business Development Manager van het evenement. “We hebben een digitale netwerkomgeving die nu al live is. Op deze manier kunnen geregistreerde deelnemers afspraken maken met potentiële zakenpartners, experts of sprekers van het programma. Tijdens de conferentie zijn er volop interactiemomenten.”

Wat staat er op het programma?

De conferentie begint met een parallelsessie waar een gelijktijdig evenement in het Chinese Chengdu wordt gestreamd. Tijdens deze sessie worden sprekers die de Europese sector vertegenwoordigen, afgewisseld met sprekers die verschillende platformen of bedrijven in China vertegenwoordigen. Sprekers zijn bijvoorbeeld Sandra Géhénot, spoorgoederendirecteur van de UIC en Marcel Tijs, senior beleidsadviseur bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Op de eerste dag komen van Hugo Boss, GEFCO, CH Robinson, Furlog, GVT, New Silk Way Logistics en Nunner aan het woord. Praktische zaken zoals het vervoeren van modeartikelen, auto’s en auto-onderdelen komen aan bod.

Beleid en routes

Maja Bakran Marcich, adjunct-directeur-generaal Mobiliteit en Transport bij de Europese Commissie trapt de tweede dag af. “We willen beleid bespreken op verschillende niveaus: op Europees niveau, Chinees niveau en marktniveau. Beleid is een interessant perspectief als het gaat om een ​​internationale corridor zoals de Nieuwe Zijderoute ”, zegt van Leijen. Later op de dag worden verschillende routes en mogelijkheden besproken, met speciale aandacht voor het Oostzeegebied, Oekraïne, Italië en Kazachstan.

Je kunt je nog inschrijven voor het evenement. Dit kan hier. Of bekijk het programma hier.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.