CFL-scaled

Intermodaliteit als low-carb dieet voor Europa

“Europa heeft een koolhydraatarm dieet nodig”, vindt Hupac-directeur Michail Stahlhut. Met zijn uitspraak tijdens de European Intermodal Summit 2020 doelde hij niet op voedingswaarden, maar op het koolstofarm maken van de transportsector. Een van de hoofddoelen van de intermodale sector in Europa.

Het geloof in een sterke intermodale voetafdruk is nu sterker dan ooit. Hoewel er nog veel werk te doen is om een ​​dergelijk ‘koolhydraatarm dieet’ voor Europa op te zetten, zijn de eerste stappen al gezet en lijkt de toekomst veelbelovend. Die conclusie werd getrokken tijdens de online editie van de summit, die plaatsvond op dinsdag 27 oktober. De sprekers gingen een constructieve dialoog aan, waar ze inzichten deelden over de belangrijkste uitdagingen waarmee de intermodale sector werd geconfronteerd en nog steeds wordt geconfronteerd. Onder de aangepakt kwesties: infrastructuur, duurzaamheid en de modale verschuiving naar het spoor.

“Ons doel om het intermodaal transport te vergroten is een haalbare doelstelling die we allemaal kunnen delen”, zei Magda Kopczynska (directeur van DG Move), terwijl ze de discussie samenvatte. Veel van de sprekers benadrukten inderdaad het belang van een verschuiving naar intermodaal vervoer en hoe Europa dat op korte termijn kan bereiken. “Intermodaal is niet zo complex als het klinkt”, zei Ralf-Charley Schultze (voorzitter-UIRR), wat inhoudt dat met bepaalde bewegingen en een gedeelde visie, intermodaliteit een doel is dat soepel kan worden bereikt.

Verleden en huidige uitdagingen

De kern van de top was gericht op de uitdagingen waarmee de intermodale sector door de jaren heen is geconfronteerd. Met betrekking tot het verleden werd melding gemaakt van problemen zoals intercontinentale verbindingen en olieafhankelijkheid.

Met betrekking tot het heden en met het oog op de toekomst merkte Schultze op dat “de toekomst beslist intermodaal is”. Er moeten echter specifieke punten worden aangepakt en opgelost. De sector moet bijvoorbeeld duurzame, koolstofvrije vervoersoplossingen implementeren. Bovendien is er behoefte aan het beheersen van de e-commerce-boom die de laatste tijd plaatsvindt, en aan het bieden van oplossingen die betrekking hebben op verstedelijking en een grotere bevolkingsdichtheid. Bovendien zijn tekort aan arbeidskrachten en geografische verbondenheid even belangrijk.

“Intermodaal is de duurzame oplossing”

“Intermodaliteit is een van de belangrijkste pijlers van duurzame strategieën”, zei Adina-Ioana Valean (commissaris van Transport) tijdens de openingssessie van de top. Ze wees ook op de cruciale veranderingen die zo snel mogelijk moeten worden doorgevoerd. Dit zijn onder meer het verkleinen van afstanden in het wegvervoer, digitalisering, meer investeringen in terminalinfrastructuur en modernisering van de regels voor rekeningrijden. Op dezelfde toon verklaarde Clemens Först (CEO van Rail Cargo Group) dat de intermodale sector “goed presterende infrastructuur en eerlijke economische omstandigheden” nodig heeft om zich in de toekomst nog meer te ontwikkelen. Livio Ambrogio (President-Ambrogio Intermodal) steunde hetzelfde punt.

Een andere behoefte die tijdens de discussie naar voren kwam, was die van een standaard Europees beleid dat niet terzijde wordt geschoven door beleid op nationale schaal. In het bijzonder, zoals Peter Kiss (CEO van Metrans) zei, “is het noodzakelijk om voor iedereen één strategie vast te leggen”. Op deze manier zal de verschuiving naar intermodaal vervoer minder inspanning vergen en zal de nodige ruimte bieden voor een omschakeling van spoor- naar spoorvervoer. Ten slotte deelden de sprekers het idee dat de implementatie van oplossingen effectiever zou kunnen zijn als ze voor het eerst werden geprobeerd in kleine en regionale initiatieven.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.