spoorwerkzaamheden

Uitbreiding spoorcapaciteit voor haven Zeebrugge

Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegnet, investeert 11 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van de spoorwegaansluiting van de haven van Zeebrugge. Eind november moeten de werkzaamheden afgerond zijn.

De belangrijkste ingreep is de herinrichting en vernieuwing van het strategisch spoorknooppunt in Dudzele, een polderdorp tussen Brugge en Zeebrugge. Twee belangrijke spoorlijnen kruisen er elkaar. Een leidt in de richting van Lissewege naar de westelijke haven (L51A), de andere naar Heist, Duinbergen, Knokke en de oostelijke haven (L51B). In 2019 reden er zowat 38 000 treinen over dit knooppunt.

Nieuwe wissels

Dudzele krijgt vijf nieuwe wissels. De huidige drie worden vervangen en er komen er nog eens twee nieuwe bij. Groot voordeel is volgens Infrabel dat de nieuwe wissels dubbel zo lang meegaan als de huidige. Ze zijn meer dan 100 meter lang en daarmee de grootste in hun soort die op een traditionele spoorlijn worden gebruikt. Ze zijn op maat gemaakt in Bascoup, het enige bedrijf in België dat spoorwissels produceert.

De nieuwe, 112 ton zware wissels worden gemonteerd op betonnen dwarsliggers. Om het extra gewicht te kunnen dragen legt Infrabel een nieuwe fundering aan die de stabiliteit van de drassige ondergrond sterk verbetert. De nieuwe wissels zijn zo gemaakt dat ze minder geluid produceren dan de oude types wanneer er treinen over rijden. Dit beperkt de geluidshinder voor de buurt.

Recht spoor

Tegelijk worden over een lengte van één km twee bogen in het spoor rechtgetrokken. Dat zorgt voor een vlottere doorstroming van het treinverkeer. Verder vernieuwt Infrabel 6 kilometer bovenleiding, past het de seininrichting aan de nieuwe configuratie aan en legt het 700 meter nieuw spoor aan.

De laatste grote spoorwerken in Dudzele dateren van 1980. De bestaande infrastructuur is nu aan vervanging toe om veilig en vlot treinverkeer te kunnen blijven garanderen. Tegelijk hertekent Infrabel de spoorinfrastructuur in functie van een mogelijke capaciteitsuitbreiding in de toekomst. Dit moet ademruimte creëren voor de goederentreinen naar de haven en ook voor het reizigersvervoer naar de kust.

Goederenverkeer tijdelijk beperkt

De lijnen 51A en 51B zijn de enige spoortoegangen van en naar de haven van Zeebrugge. Daarom is er ruim twee jaar achter de schermen gewerkt aan de voorbereiding van deze complexe werkzaamheden. Infrabel en de haven van Zeebrugge hebben samen oplossingen uitgewerkt om de treinen tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te laten rijden. Op specifieke tijdstippen worden de werkzaamheden vier uur lang tijdelijk stilgelegd om dan zoveel mogelijk goederentreinen over één spoor te laten rijden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

1 reactie op “Uitbreiding spoorcapaciteit voor haven Zeebrugge”

Pat Rick|14.10.20|10:31

Zeebrugge berijdt zich voor om de nieuwe containerhaven van Antwerpen te worden. Containertraffiek groeit daar al jaren harder dan in R’dam, dat geplaagd wordt door congestie en een slechte havenspoorlijn, met dank aan ProRail.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.