Passerende goederentrein station Breda

Europese spoorgoederensector tekent verklaring van Berlijn

De Europese spoorgoederensector heeft maandag de Verklaring van Berlijn ondertekend, waarin de EU-lidstaten toezeggen zich gezamenlijk in te zetten voor het internationaal goederenvervoer per spoor. Dit is een vervolg op de verklaring van Rotterdam in 2016. Naast de toezegging tot verdere samenwerking zijn er verbeteringen en uitdagingen in kaart gebracht en zijn een aantal prioriteiten geformuleerd. 

De verklaring van Rotterdam werd in december 2016 ondertekend toen Nederland voorzitter was van de Europese Unie. Het was toen de eerste van diverse EU-verklaringen, en vormde de basis van van het EU-beleid voor het spoorgoederenvervoer. Er werden tien prioriteiten vastgelegd, die op de dag van het goederenvervoer zijn gepresenteerd. Belangengroepen besloten om samen aan de prioriteiten te werken, en in juli 2017 werd de Sector Statement Group opgericht om de informatieoverdracht te verbeteren. Ook werden er rapporteurs aangesteld voor elke vastgestelde prioriteit.

Vier jaar later

Vier jaar geleden sloegen de ministeries, de Europese Unie en de spoorgoederensector de handen ineen om werk te maken van de gezamenlijk aangewezen prioriteiten die het internationale goederenvervoer moeten te stimuleren. De geboekte vooruitgang en wat er nog moet gebeuren zijn praktisch beschreven in het Sector Statement. Hiermee hebben de ministeries hun steun opnieuw uitgesproken, legt Ad Toet uit, een van de grondleggers van het Sector Statement.

Belangrijke prioriteiten zijn Digital Automatic Coupling en de implementatie van beveiligingssysteem ERTMS met aandacht voor investeringen voor apparatuur aan boord van de trein. Verdere prioriteiten zijn het herontwerpen van de planning van het netwerk, digitalisatie en de verdere ontwikkeling van de infrastructuur van het TEN-T-netwerk, inclusief de mogelijkheid om grensoverschrijdend met 740 meter lange treinen te kunnen rijden. “Omdat het werken aan de prioriteiten over vele jaren gaat, is het lovenswaardig dat de lidstaten en de sector dit opnieuw hebben toegezegd”, zegt Toet.

Vooruitgang

“We zijn blij met de duidelijke toezegging van de lidstaten om in te stemmen met een strategie voor Digital Automatic Coupling en het erkennen van het belang van verdere digitalisatie van de infrastructuurnetwerken”, reageerde de Sector Statement Groep (SSG).

De gezamenlijke inspanning van de sector heeft volgens SSG het proces in gang gezet voor verbetering van het Europese spoorgoederenvervoer. “Er is een goede vooruitgang geboekt in de SSG-prioriteiten in de afgelopen jaren, maar er is nog ruimte voor verbetering en betere samenwerking, ook met lidstaten en EU instituten. Internationaal goederenvervoer is de toekomst van de Europese Green Deal en de spoorsector is toegewijd om de concurrentie van internationaal goederenvervoer te verbeteren, en de kwaliteit, betrouwbaar en efficiëntie te verbeteren, in het licht van het Europese Jaar van het Spoor 2021.”

Lees hier het vervolgrapport van de Sector Statement Group.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marjorie van Leijen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.