North Sea Port Gent Sifferdok

North Sea Port ziet goederenvervoer per spoor toenemen

North Sea Port zag het aandeel van goederen die aan- en afgevoerd worden via het spoor in het afgelopen jaar met 1 procent stijgen tot 10 procent. Dat blijkt uit de tweede editie van het modal split onderzoek van North Sea Port, de grensoverschrijdende samenwerking tussen de zeehavens van Gent, Terneuzen en Vlissingen.  

Goederenvervoer via het spoor is echter niet de grootste stijger in de drie havens. Als multimodale haven zet North Sea Port naar eigen zeggen sterk in op duurzaam vervoer. Voor de tweede maal voerde de grensoverschrijdende Nederlands/Vlaamse haven onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven in 2019 gebruiken voor de aan- en afvoer van goederen naar het achterland.

Europese top

Daaruit blijkt dat 58 procent van de goederen in binnenvaartschepen wordt vervoerd. Het gaat zowel om het laden als het lossen van binnenvaartschepen. Dat is maar liefst een toename met 4 procent op één jaar tijd. “Daarmee wordt onze inzet op een groei naar duurzame vervoersmodi beloond met een stevige plaats in de Europese top van de zeehavens”, aldus Daan Schalck, directeur van North Sea Port.

Daarnaast neemt het aandeel van het wegvervoer af tot 28% procent (-2%). Het spoor kent zoals gezegd een stijging van 1 procent tot een aandeel van 10 procent. Het overbrengen van lading van een schip op een ander schip of vervoersmodus – transhipment – is goed voor 4 procent (-3%).

Kruispunt

North Sea Port ligt op het kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden voor binnenvaart, spoor (tot in China) en wegvervoer en op een aantal Europese vervoerscorridors. “Deze cijfers uit het modalsplitonderzoek laten zien dat in North Sea Port bedrijven en rederijen verder inzetten op vervoer via binnenvaart – in het bijzonder voor het vervoer van containers”, aldus Schalck. “Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen met de realisatie van het Seine-Scheldeproject waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs kunnen varen.”

Wat spoorontwikkelingen betreft, blijft de haven samen met bedrijven en heel wat partners zich actief inzetten voor een spoorlijn tussen Vlissingen en Antwerpen, tussen Terneuzen en Zelzate, het aanpakken van een aantal knelpunten op het spoor in het havengebied en de inzet van spoorlijn 204 voor personenvervoer tussen Gent-Dampoort en Zelzate.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.