Ceneritunnel Zwitserland

Ceneri-tunnel geopend, Alpen-route klaar voor meer spoorvervoer

De Ceneri-tunnel in Zwitserland is vrijdag officieel geopend. Dit is de laatste ‘flat track’-tunnel die Zwitserland oplevert, zodat er nu ook zonder problemen met bijvoorbeeld 40ft high cube-containers door de tunnel gereden kan worden. De transportcapaciteit zal ongeveer verdubbeld worden.

Vanwege de lage hellingshoek zijn er langere treinen mogelijk met zwaardere lading. Ook hoeft er geen extra locomotief meer ingezet te worden. De nieuwe tunnel markeert de voltooiing van de Gotthard route, die onderdeel uitmaakt van de EU TEN-T corridor Rhine-Alpine die van Rotterdam tot Genoa loopt. De 15,4 km lange tunnel vervangt een deel van de negentiende eeuwse Gotthardspoorlijn en ligt tussen de plaatsen Camorino en Vezia.

Noord-zuid vervoer

Zwitserland trekt jaarlijks veel geld uit uit om het spoorvervoer via zijn tunnels in het noord-zuid vervoer door de Alpen te ondersteunen. De route tussen Rotterdam en Genua is de meest gebruikte transportroute in Europa en het volume aan vracht zal naar verwachtingen in de komende jaren nog meer stijgen. Deze route gaat via de Gotthard- en nu dus ook de Ceneri-basistunnel. De subsidie van de regering is nodig om het prijsverschil met het wegvervoer te overbruggen.

De huidige subsidieregeling eindigt in 2024. Die timing is gebaseerd op de verwachting dat gecombineerd weg/spoorvervoer via de Zwitserse tunnels door productiviteitswinst rond die tijd kostendekkend is. Het doel van Zwitserland is om zoveel mogelijk vrachttransport van de weg naar het spoor te verplaatsen. Inmiddels is het aantal vrachtautoritten door Zwitserland bijna gehalveerd ten opzichte van 20 jaar geleden. In totaal gaat maar liefst 70 procent van het transport nu per rail. De Zwitsers verwachten dat met de voltooiing van de corridor het railtransport nog verder zal verdubbelen.

Personenvervoer

Ook voor het personenvervoer heeft de nieuwe tunnel voordelen. Zo betekent het kortere reistijden en meer connecties voor reizigers door de verbeterde noord-zuid route. Dit geldt voor reizen binnen Zwitserland, maar ook voor de internationale verbindingen binnen Europa. De reistijd tussen Zurich en Lugano en van Zurich naar Milaan wordt verkort met 45 minuten.

Bekijk hier een video over het project:

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.