Hoe spoorgoederenbedrijven omgaan met coronatransporten

Spoorgoederenvervoerders zagen vanaf maart dit jaar een toename van het aantal uitzonderlijke zendingen. Deze bestaan uit producten die voorzien in noodbehoeften tijdens de pandemie of gedragsveranderingen van de consument als gevolg van de lockdown. Hoe ging de sector om met dit soort uitdagingen?

Bedrijven wijzigden hun inkoopbeleid, stelden nieuwe teams samen en pasten verzendmethodes aan om in te spelen op nieuwe consignatieorders. Papierloos transport en blockchain zijn sterke voordelen gebleken om gebruik te blijven maken van railtransport. Sinds de uitbraak van COVID-19 dit jaar is een groot aantal containers met persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM), waaronder plastic handschoenen, maskers en handgel, vervoerd tussen Europa en China.

Beademingsapparatuur

In het Verenigd Koninkrijk leverden transportbedrijven zoals Speedy Freight bijvoorbeeld essentiële apparatuur zoals beademingsapparatuur aan ziekenhuizen. Er werden ook veel snoepgoed naar ziekenhuizen verscheept om de moraal van medewerkers met cruciale beroepen hoog te houden; evenals meubilair voor COVID-19-testcentra en signaleringsmateriaal als informatieborden voor supermarkten over de social distancing maatregelen.

Erik Groot Wassink, directeur Special Products, bij Nunner Logistics zegt: “Sinds de start van COVID-19 zie je veel meer transport van PBM’s. Er waren enorme tekorten en veel vertragingen. We hebben onze operationele processen moeten aanpassen om hiermee om te gaan.”

Hondenkoekjes en trampolines

Spoorgoederenbedrijven vervoerden ook grotere volumes diervoeding en -benodigdheden, voornamelijk voor honden en katten. Deze bedrijven ervaren ook een toegenomen vraag naar recreatiegoederen sinds het ontstaan ​​van COVID-19, met name trampolines blijken een van de grote favorieten. Dennis de Roo, algemeen directeur bij Van Donge & De Roo zegt veel andere producten dan normaal te hebben zien binnenkomen. De trampoline is daar een van de opvallendste voorbeelden van. “Een van onze klanten plaatste een grote bestelling. Het is ongelooflijk hoeveel van dergelijke items uit China komen. Verder denk ik dat er veel mensen een hond of kat in huis hebben gehaald tijdens de coronacrisis, je ziet dat de vraag naar producten voor huisdieren toeneemt ”, zegt De Roo.

Van LCL tot FCL

Volgens Groot Wassink waren PBM’s aan het begin van de pandemie een vrij nieuw product, waarvan de volumes in de loop van het jaar aanzienlijk zijn toegenomen. “Momenteel kijken we naar volumes die zeven keer hoger zijn dan in 2019.” Tegelijkertijd was er een tekort aan deze producten door sluiting van fabrieken in China. Nunner Logistics kon dit tekort aanvankelijk opvangen door in te kopen in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf zette uiteindelijk een speciaal team op om de handel in PBM-goederen te regelen. Het team werd in China opgericht om de inklaring van de benodigde documenten en uitvoeraangiften te verzorgen. “Er zijn verschillende regels in China voor het inklaren van export. Hiervoor hebben we een speciaal team in Shanghai”, zegt Groot Wassink.

Het bedrijf verschoof ook de verzendmethode van Less than Container Load (LCL) naar Full Container Load (FCL), waarbij verschillende zendingen in één container werden gecombineerd. Dit vergemakkelijkt één verzending naar één klant in Europa. Nunner Logistics zegt tot eind oktober veel boekingen te verwachten. Volgens Groot Wassink hebben de meeste landen momenteel de vereiste voorraad PBM’s.

Papierloos transport

Ondanks de toegenomen vraag naar specifieke goederen, daalde het financiële resultaat bij spoorgoederenvervoerders gemiddeld met 20 procent als gevolg van lockdown-maatregelen die tijdens de pandemie werden genomen. Sommige bedrijven hadden echter vóór de pandemie maatregelen getroffen.

De Roo zegt dat Van Donge & De Roo in de eerste helft van dit jaar een winstdaling van 1 miljoen euro meemaakt, maar dat dit geen bedreiging vormde voor het bedrijf. Een van de dingen die hielpen, was het feit dat het ‘papierloos’ werd verzonden. Minder papierwerk betekent minder menselijke interactie, een voordeel tijdens de coronacrisis.

Het bedrijf maakt gebruik van blockchain, legt de Roo uit. Dat maakt papierloos transport mogelijk sinds 2016. Verder adviseert hij de sector om het product- en dienstenaanbod te diversifiëren. “Richt je niet alleen op import of export.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.