Cabooter Venlo

Railterminal Venlo verwelkomt eerste trein

De nieuwe spoorgoederenterminal in Venlo is sinds kort officieel aangesloten op het openbare spoorwegnet. Op vrijdag 26 juni reed de eerste trein Rail Terminal Greenport Venlo binnen. Volgens logistiek dienstverlener Cabooter Group een mijlpaal die de voltooiing van het ‘treintechnische deel’ van het megaproject markeert. Vanaf september is de terminal operationeel.

Rail Terminal Greenport Venlo is volgens Cabooter de grootste inlandterminal van Nederland en beslaat in totaal 28 hectare en telt acht sporen van negenhonderd meter. Er gingen ongeveer acht jaar planning en overleg gingen vooraf aan de opening. De daadwerkelijke bouw startte in maart dit jaar en resulteerde in de eerste vijftien hectare. Met de bouw van de overige dertien hectare hoopt directeur Hans Cabooter voor het einde van het jaar te starten. Het eerste deel van de terminal is vanaf september 2020 operationeel.

Miljoeneninvestering

Cabooter Group heeft meer dan twintig miljoen euro in het project geïnvesteerd. Ondertussen is de omliggende infrastructuur opgewaardeerd. In totaal is er elf kilometer spoor aangelegd voor in totaal 50 miljoen euro. Dit bedrag namen de rijksoverheid, de provincie Limburg en de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas voor hun rekening.

Wethouder van Economie, Arbeidsmarkt en Hoger Onderwijs Erwin Boom onderstreepte het belang van deze terminal voor de hele regio. Overheden willen graag dat steeds minder vracht over de weg wordt vervoerd en steeds meer via de binnenvaart, of in het geval van de nieuwe terminal, per spoor. Venlo profileert zich steeds meer als een belangrijk logistiek knooppunt.

600.000 TEU per jaar

Het idee voor een nieuwe, grote terminal in Zuid-Nederland kwam toen de regering de druk op het wegennet rond Rotterdam wilde verlichten, wat de groei van de haven zou kunnen belemmeren. Cabooter wilde een nieuwe terminal omdat deze zijn grenzen bereikte op de huidige locaties in Blerick, Venlo en Kaldenkirchen in Duitsland.

De nieuwe faciliteit is geen vervanging voor een of meer van de bestaande terminals van het bedrijf, maar is bedoeld als uitbreiding om de verwachte groei van de vraag het hoofd te bieden. De terminal heeft een maximale capaciteit van 600.000 TEU per jaar voor containers, trailers en wissellaadbakken.

Aansluitingen

Naast een verbinding met Rotterdam kijkt het bedrijf ook naar Zuid-Europa, bijvoorbeeld Italië, en naar het noorden, vooral Scandinavië. Maar Cabooter heeft zijn oog ook laten vallen op Oost-Europa, via een verbinding met de Hongaarse hoofdstad Boedapest en het Verre Oosten.

Zo heeft het bedrijf een terminal in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Dit moet een belangrijk knooppunt worden voor transport van en naar China, met name via de Nieuwe Zijderoute. Cabooter denkt dan vooral aan vracht uit de e-commerce.

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.