Nieuwe techniek om niet-kraanbare eenheden op het spoor te krijgen

Niet-kraanbare trailers nu ook per spoor via treindienst Tilburg-Polen

GVT, VTG en Vega hebben een nieuwe techniek in gebruik genomen om niet-kraanbare trailers per spoor te kunnen vervoeren. Deze techniek wordt volgende week toegepast voor de treindienst tussen Tilburg en Rzepin, in het westen van Polen.

De samenwerking tussen de partijen heeft tot een nieuw concept geleid in Nederland. Een vrachtwagen rijdt over het systeem, waarbij de trailer achterblijft. Vervolgens wordt de trailer op de trein geplaatst. Eenmaal van de trein, kan de last mile over de weg worden uitgevoerd. Voor het langeafstandsvervoer betekent dit dat meer vrachtwagens de weg kunnen worden gehaald, wat een goede ontwikkeling is voor de spoorsector.

Flexibiliteit

“Deze techniek biedt meer flexibiliteit”, aldus directeur Roland Verbraak van GVT is van plan de dienst op te tuigen voor een dagelijks vertrek in beide richtingen. De treindienst Tilburg-Rzepin is een reeds bestaande rit, en een belangrijke lijn voor het spoorgoederenverkeer tussen Nederland en Polen.

Niet-kraanbare trailers zijn op dit moment nog weinig te zien op het spoor, omdat er slechts op een aantal plaatsen vergelijkbare technieken beschikbaar zijn. In Polen wordt de techniek toegepast in de CLIP terminal in Poznan, en in Hongarije heeft TX Lostiks onlangs het systeem gelanceerd. De EU financiert bovendien een grootschalig project voor een nieuwe weg-spoorvervoerterminal bij Calais, waar ook niet-kraanbare trailers de weg op kunnen.

In de uitzending van SpoorProTV van aankomende woensdag om 14.00 uur is er in een videoreportage uitgebreid aandacht voor deze nieuwe spoortechniek. De uitzending is te bekijken via het YouTube-kanaal van SpoorPro.

Nieuwe techniek om niet-kraanbare eenheden op het spoor te krijgen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.