DB Schenker Rail

Libor Lochman (CER): Green Deal is onmogelijk zonder langere goederentreinen

Het introduceren van goederentreinen van 740 meter of langer in de hele Europese Unie is een van de belangrijkste doelen voor spoorwegen in de komende jaren op weg naar koolstofneutraliteit, zei Libor Lochman, op het online RailTech Infra Forum 2020. Volgens de CER-directeur is dit de enige manier om de doelen in het Europese klimaatplan de Green Deal te halen.

“We moeten de grensoverschrijdende interoperabiliteit verbeteren. We hebben één laadindex nodig, we moeten langere treinen mogelijk maken, minimaal 740 meter lang, en we moeten een aslast hebben van 22,5 ton”, meldde Libor Lochman, directeur van de Gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurbedrijven (CER), in zijn presentatie op het RailTech Infra Forum 2020 op woensdag 17 juni.

Gelijk speelveld

Volgens Lochman is de spoorsector cruciaal voor de Green Deal, omdat het zijn eigen uitstoot geleidelijk vermindert door de introductie van innovatieve soorten rollend materieel, zoals batterij- of waterstoftreinen en andere oplossingen. “Bovendien ondersteunen de spoorwegen het klimaatplan van de EU door steeds meer vracht van de overbelaste wegen te halen. Daarom staat gecombineerd vervoer bovenaan de agenda van CER. Bovendien moeten de EU-autoriteiten en de lidstaten samenwerken om de connectiviteit tussen spoorwegen en wegen te verbeteren.”

Dit laatste is echter onmogelijk zonder gelijk speelveld, vindt Lochman. Daarom deed de directeur van de organisatie die de meerderheid van de Europese spoorwegsector vertegenwoordigt, opnieuw een oproep om de de Eurovignet-richtlijn te herzien en de beginselen in te voeren dat de vervuiler betaalt en de gebruiker betaalt, niet alleen voor het spoor, maar ook voor het wegvervoer.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.