Aan boord van de trein met bestemming het Duitse Duisburg zijn onder meer medische spullen, auto-onderdelen, elektronica en glasvezelkabels. Het transport komt naar verwachting over een dag of vijftien aan. De spullen worden daarna doorgezonden naar diverse Duitse steden, Frankrijk Hongarije, Tsjechië en Polen. Een deel van de lading op de trein gaat uiteindelijk via Duisburg richting Nederland. Deze treindiensten worden door Nunner Logistics verzorgd.

Afgelopen jaar reden er 408 goederentreinen tussen Wuhan en Europa, 195 vertrokken uit de Chinese miljoenenstad, 213 keer kwam de trein uit Europa. Wuhan gold voorheen als epicentrum van de uitbraak van het dodelijke longvirus, nu is het zwaartepunt van de epidemie verschoven naar Europa en de Verenigde Staten.

Duisport

Dat het vervoer over de Nieuwe Zijderoute weer op gang is gekomen, merkt ook de haven van Duisburg. Beheerder Duisport meldde vorige week aan Duitse media dat ze tussen de 35 en de 40 goederentreinen per week ontvangt. Dat is ongeveer hetzelfde aantal als voor de uitbraak van het coronavirus. Daar voegde een woordvoerder van Duisport aan toe dat ook het verkeer vanuit Hubei/Wuhan weer is opgestart.

Hoewel het Zijderoute-verkeer weer op gang is gekomen, verwacht de Duitse haven dat het in 2020 een verliespercentage boekt dat in de dubbele cijfers loopt, uiteraard als gevolg van de corona-uitbraak. Dit komt niet alleen door het verminderde Zijderoute-volume, ook het sluiten van diverse fabrieken, bijvoorbeeld in de auto-industrie, doet pijn in Duisburg. Hoe hoog het verlies dit jaar precies oploopt, kan de havenbeheerder nog niet melden.