China-Shipping

Eerste lading verse producten per trein onderweg naar Rusland

De eerste container met verse zalm vanuit Nederland is per trein onderweg naar Rusland en uiteindelijk China. Een doorbraak, omdat het de eerste testzending is met een product dat eerder niet over Russisch grondgebied vervoerd mocht worden. Wanneer het transport goed verloopt, start in april een nieuwe reguliere dienst met deze producten naar China via Rusland.

New Silk Way Logistics, een Nederlandse logistieke dienstverlener, vertelde zustertitel RailFreight.com dat het afgelopen vrijdag de container in Nederland heeft geladen. De trein, van vervoerder DBO Bahnoperator, vertrok op zaterdagochtend met als eindbestemming Xi’an. Van hieruit worden de producten naar Shanghai aan de oostkust van China vervoerd. Op het moment van schrijven stond de container op de grens tussen Polen en Wit-Rusland, slechts een land verwijderd van waar de nieuwe ontwikkeling op het punt staat te gebeuren.

“Aan de grens met Rusland wordt het elektronische zegel aan de container bevestigd”, zegt Hanno Reeser, werkzaam bij de firma H.Essers, aandeelhouder van New Silk Way Logistics. “Dit wordt momenteel gedaan door de Russische regering, die ook bij de test betrokken is. Maar uiteindelijk is de spooroperator op dat stuk verantwoordelijk voor het aanbrengen van de verzegeling ”, legt hij uit.

Elektronisch zegel

In juli 2019 kondigde de Russische regering aan dat ze het verbod op het vervoer over land van eerder gesanctioneerde goederen, zoals vers voedsel en landbouwproducten, zou opheffen. Er moet echter worden gegarandeerd dat de container niet op Russisch grondgebied wordt geopend. Het elektronische zegel verzamelt realtime gegevens en wanneer het wordt verwijderd aan de grens met Kazachstan, bewijst het dat de zending onderweg is.

Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de levering van het elektronische zegel is een Russisch, commercieel bedrijf. Dit werd eerder dit jaar besloten, toen de Russische regering deze opdracht aanbesteedde. Eerder zei de Russische regering dat de opdracht vrij in de markt gezet zou worden, maar kwam hier later op terug.

Papierwerk

Het zegel is echter niet de enige extra handeling die moet worden gedaan, weet Reeser. “De verzending vereist extra papierwerk, met informatie over het type product, de eindbestemming en het doel. Deze aanvraag is onderworpen aan een leercurve. We moesten leren wat we moesten voorbereiden voor deze eerste zending. Maar als we dit een aantal keren hebben gedaan, weten we hoe alles moet”, zegt hij optimistisch.

De spoorgoederenmarkt heeft lang gewacht op de realisatie van de doorvoer, aangezien er na de eerste aankondiging van afgelopen zomer een periode van onzekerheid was. Ook aan Russische zijde was er een lange periode van voorbereiding van documentatie.

Grote markt

De opheffing van het verbod op doorvoer vanuit EU-landen zal zowel voor Europese verladers als voor Rusland een kans zijn. Deze laatste zal de vrachtvolumes die via haar grondgebied worden vervoerd, kunnen vergroten. De bestaande alternatieve routes zijn zeer gecompliceerd en daarom zullen de belangrijkste voordelen voor Rusland als doorvoerland zijn.

Bovendien is er momenteel veel vraag naar bepaalde voedingsmiddelen in China, vooral omdat de vrachtstromen zijn verstoord als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. “Er zijn dingen die China op dit moment echt nodig heeft”, zei Kuznetsova. Over het algemeen mist China vleesproducten zoals rundvlees en varkensvlees, evenals vis, wijn en bier, zuivelproducten of andere voedingsmiddelen. Bloemen uit Nederland zijn een ander populair importproduct, die allemaal verboden waren voor doorvoer door Rusland.

Andere zendingen

De huidige test van New Silk Way Logistics is het verschepen van zalm vanuit Nederland, maar er staan ​​nog veel meer diensten op het programma voor dit type transport. In Noorwegen stond sinds de aankondiging een zalmtrein klaar voor vertrek. Deze zou zalm vervoeren van de haven van Narvik naar Xi’an in China, waar momenteel door via de luchtvaart aan de vraag wordt voldaan. Jaarlijks wordt ongeveer 30.000 ton zalm van Helsinki naar China verscheept.

“We wilden deze service graag ontwikkelen, maar daarna hebben we lang moeten wachten tot het echt zou gebeuren. We hebben echter voorbereidingen getroffen om deze trein een kickstart te geven. We wachten momenteel op een vergunning van China om met dit product het land binnen te komen ”, legt consultant Micael Blomster uit, die nauw betrokken is bij het project.

Welke producten?

De producten die tot nu door Rusland werden verboden, zijn:

-Vers en ingevroren varkensvlees;
-Vers en ingevroren rundvlees;
-Gevogelte en bijproducten;
-Reuzel en vet van andere soorten vlees;
-Verse vis en schaaldieren;
-Melk en zuivelproducten;
-Groenten, wortelgewassen en knollen;
-Fruit en noten;
-Worst;
-Zout;
-Andere voedingsproducten.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

1 reactie op “Eerste lading verse producten per trein onderweg naar Rusland”

Sébastiaan De Groot|31.03.20|22:39

Om er voor te zorgen dat goederen treinen makkelijke de grens over kan rijden.
Waar bij er ook spraken is van andere spoorbreedte in Europa,Rusland en China.
Is het ook handig als de goederen treinen uitgerust word met instelbare spoorwielen.
Waar bij de trein van spoorbreedte kan veranderen.
Maar dat de trein ook uitgerust is met een speciale koppeling zodat de goederen trein gekoppeld kan worden met een Europese,Russische,Chinese locomotieven.

Dit bespaard geld en tijd aan de grens.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.