Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

‘Coronacrisis schept ruimte voor goederentreinen op het spoor’

Met het schrappen van reizigerstreinen in veel landen tijdens de voortdurende corona-crisis, wordt een kans geboren voor de spoorgoederenindustrie. De vrijgekomen capaciteit op enkele van de drukst bereden trajecten is van harte welkom bij goederenvervoerders, evenals de locomotieven.

Op het Europese spoorwegnet is er momenteel veel meer capaciteit voor goederentreinen, aldus Akos Ersek, hoofd beleidsadviseur van de internationale branchevereniging voor weg- en spoorvervoerders UIRR tijdens het RailFreight Webinar dat afgelopen vrijdag plaatsvond. Het onderwerp van dit webinar was het belang van intermodaal transport tijdens de pandemie van het coronavirus. Goederenvervoer per spoor blijkt van cruciaal belang om de economie draaiende te houden, terwijl veel andere sectoren te maken krijgen met minder personeel en werk.

Geen reizigersverkeer

Hetzelfde geldt voor reizigerstreinen. In de meeste Europese landen wordt er bij mensen op aangedrongen om thuis te blijven en daardoor wordt het treinverkeer aanzienlijk verminderd. In Nederland is dit weekend bijvoorbeeld gestart met een verlaging tot 35 procent van de gebruikelijke capaciteit. In het uiterste geval van Italië is er helemaal geen reizigersverkeer.

“Infrastructuurbeheerders in verschillende landen onderzoeken momenteel hoe ze de toegewezen treinpaden zouden kunnen herschikken”, zegt Ersek. Dit is heel belangrijk werk en experimenteel werk, want het is een compleet nieuwe situatie. ”

Zo heeft de Noorse infrastructuurbeheerder BaneNOR een nieuwe reeks prioriteitsregels geïmplementeerd die het goederenvervoer per spoor bevorderen, als reactie op de corona-crisis. De regels stellen dat wanneer prioriteit moet worden gegeven aan treinen, goederentreinen in plaats van passagierstreinen de eerste prioriteit krijgen. Deze regels zijn van kracht sinds 13 maart 2020. Ook in het VK wordt gesproken over hoe het reizigersverkeer zou kunnen worden verminderd en tegelijkertijd het goederenvervoer per spoor efficiënter zou kunnen verlopen.

Machinisten

Hoewel de toewijzing van treinpaden één ding is, kijkt de spoorgoederensector naar een ander potentieel voordeel. “Er is een tekort aan machinisten; is het niet mogelijk om bestuurders van reizigerstreinen in te zetten voor goederenvervoer?”, vraagt ​​een webinar-kijker.

Ersek antwoordt dat dit inderdaad mogelijk is, maar niet zo eenvoudig is als het klinkt. “De uitdaging hier is lijnkennis. Een machinist moet weten waar hij heen gaat en de route kennen.” Aangezien het goederenvervoer per spoor doorgaans langere afstanden aflegt en grenzen overschrijdt, verschilt dit enigszins van een rit met reizigers.”

In tegenstelling, zegt de Nederlandse lobbyist Hans-Willem Vroon dat het niet mogelijk is en ook niet nodig. “Er is momenteel geen tekort aan goederenmachinisten en het is onmogelijk om machinisten van reizigerstreinen op korte termijn in te zetten voor goederenvervoer per spoor. Machinisten van reizigerstreinen hebben niet de vereiste materieelbekendheid, noch de technische kennis van wagen- en goederentrein. Ook hebben ze niet de bevoegdheid om locomotieven aan-en af te koppelen.”

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

2 reacties op “‘Coronacrisis schept ruimte voor goederentreinen op het spoor’”

Dennis Van wijk|23.03.20|21:40

Wellicht is er geen aanvullende vergunning nodig voor reizigers machinisten om goederentreinen te rijden, wel een waslijst aan certificaten. Voordat een mcn überhaupt alle opleidingen afgerond heeft om een goederentrein te kunnen rijden hebben we deze crisis alweer lang achter ons hoop ik.

Bilal Elrkiek|30.07.20|14:00

Ik heb treinmachinisten certificaat ik zou graag willen solliciteren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.