Goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

Tien EU-landen melden grenscontrole aan, spoorvervoer biedt voldoende capaciteit

Tien EU-lidstaten hebben de Europese Commissie officieel gemeld dat ze grenscontroles hebben ingevoerd in de strijd tegen het coronavirus. Dit betekent dat er files bij grenzen zullen ontstaan, waardoor producten mogelijk later op hun eindbestemming aankomen. Volgens directeur Hans-Willem Vroon van RailGood heeft het spoorvervoer voldoende capaciteit om kritieke producten zoals medicijnen, voedsel en kritieke reserve-onderdelen voor de industrie te vervoeren.

De landen die grenscontroles gaan invoeren zijn Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Polen, Spanje, Portugal, Hongarije, Tsjechië, Estland en Litouwen. Ook Zwitserland en Noorwegen, die geen lid zijn van de EU maar wel van het ‘grenzenvrije’ Schengengebied, hebben controles ingevoerd. Woensdagmorgen stond er een file van vrachtwagens van bijna 60 kilometer met een wachttijd van achttien uur bij Görlitz aan de Duits-Poolse grens.

Internationaal spoorgoederenvervoer

Het internationaal spoorgoederenvervoer kan tot nu toe gewoon doorgang hebben, omdat douane-regelingen ervoor zorgen dat treinen van a naar b kunnen rijden zonder grenscontroles. “In Zwitserland heb je bij Basel bijvoorbeeld wel met een locomotiefwissel te maken, maar dit maakt onderdeel uit van het reguliere proces. Het spoorvervoer heeft op dit moment een competitief voordeel ten opzichte van het wegvervoer.”

Spoorvervoer is niet voor niets als vitale sector aangeduid door de Nederlandse overheid, stelt Vroon. “Tot nu toe gaat het vrachtvervoer per spoor gewoon door. Naar Polen, Duitsland en Italië loopt het goed. Er zijn wel wat vertragingen, maar over het algemeen gaat het goed. Het spoor is een gezonde modaliteit. Je hebt op een hele keten maar een of twee machinisten nodig, dus het is veel minder kwetsbaar dan het wegvervoer.”

Voldoende capaciteit

Evofenedex riep Nederlandse verladers en wegvervoerders eerder deze week op om railgoederenvervoer en shortsea in te zetten om hun klanten te blijven bedienen. Er is volgens Vroon op dit moment geen tekort aan machinisten en treinen en voldoende ruimte om extra trailers of containers mee te nemen. “Als shortsea en spoor blijft doorstromen, dan weten we alle kritieke waren op hun plek te krijgen.”

“Je ziet dat de sector pro-actief schakelt en partijen elkaar helpen. De cabines van treinen worden ontsmet. We doen er alles aan om de boel door te laten stromen. Zo lang we blijven ondernemen en de capaciteit die vrijkomt innemen dan houdt de sector het hoofd boven water”, benadrukt hij.

Risico’s voor ziekteverzuim

Uiteraard zijn er wel risico’s voor het ziekteverzuim, stelt Vroon. “Die zijn er met name op de terminals en verkeersleidingsposten in Nederland, Duitsland en Zwitserland. In Nederland is Kijfhoek wel kwetsbaar. Veel spoorgoederenvervoerders proberen afdelingen wel zoveel mogelijk op te splitsen om de risico’s te spreiden.” Ook is de sector afhankelijk van het overheidsbeleid van verschillende landen. “Als een machinist twee weken in quarantaine in Duitsland zou moeten bijvoorbeeld. Gelukkig is dat niet het geval.”

Ook de spoorgoederenvervoerders staan meer stil dan normaal. In het passagiersvervoer is dit vanwege de drastische afname van het aantal reizigers en beschikbaar personeel nog veel meer afgenomen. Om die reden heeft RailGood bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor gepleit om spoorvervoerders voorlopig geen parkeerkosten te laten betalen. “Vervoerders zijn nu massaal op variabele kosten aan het snijden en het zou een fijne maatregel zijn als de parkeerkosten wegvallen.”

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.