Goederentrein station Breda

Evofenedex: maak Europese corridors geschikt voor langere goederentrein

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek Evofenedex wil dat de Nederlandse overheid in gesprek gaat met Europese buurlanden over de inzet van langere goederentreinen op alle belangrijke Europese corridors. Treinen van 740 meter in plaats van de huidige 650 meter, maken het spoor volgens Evofenedex aantrekkelijker voor handels- en productiebedrijven voor de aan- en afvoer van hun producten.

De Nederlandse overheid en ProRail hebben vorig jaar ingezet op het mogelijk maken van langere goederentreinen van maximaal 740 meter op de Nederlandse spoorgoederencorridors. Aan Duitse zijde werd echter minder enthousiast op deze treinen gereageerd. Zo werd begin dit jaar een 740 meter lange goederentrein bij de grensovergang Venlo-Kaldenkirchen tegengehouden.

Onvoldoende afstemming

De tot nu toe gehanteerde maximale lengte van goederentreinen is 650 meter. Met de maximale lengte van 740 meter kunnen er gemiddeld vier extra wagons achter een enkele locomotief gehangen worden. De afstemming over de langere treinen is blijkbaar onvoldoende geweest tussen de Duitse spoornetbeheerder DB Netze en ProRail die het spoor aan Nederlandse zijde beheert, constateert Evofenedex.

De vereniging vindt dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de loop van dit jaar met omringende landen tot concrete afstemming moet komen om alle belangrijke spoorgoederencorridors binnen Europa geschikt te maken voor 740 meter lange treinen.

Grensoverschrijdend verkeer via het spoor is complex, erkent ook de branchevereniging. “Los van de problematiek van de langere treinen, kent de spoorsector niet één voertaal, zoals bijvoorbeeld de luchtvaart. Dit maakt het lastig om een machinist op een internationaal traject in te zetten. Dit staat nog los van de spoorinfrastructuur die binnen Europa verschilt. Een locomotief moet daarom in elke lidstaat voorzien zijn van een ander beveiligingssysteem. Het gebrek aan één Europees spoor maakt dat internationaal spoorvervoer in veel gevallen moeilijk kan concurreren met andere vervoersvormen”, aldus Evofenedex in een persbericht.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.