zand-spoor-maasvlakte

Rotterdamse haventerminal slecht bereikbaar door zand op het spoor

Spoorgoederenvervoerders zijn geïrriteerd over de slechte bereikbaarheid van sommige delen van de Rotterdamse Maasvlakte. Door de stormen van de afgelopen weken was vooral de Euromax-terminal van ECT dagenlang onbereikbaar of stonden treinen er vast omdat ze niet konden vertrekken.

Oorzaak van de problemen was dat er zand op het spoor is gewaaid. Daardoor konden treinen geen gebruik maken van het laatste stuk spoor op het uiterste westen van de Maasvlakte. Dit stuk leidt naar Euromax, die zich helemaal aan het einde van het spoortraject bevindt.

De terminal zou na elke storm geruime tijd onbereikbaar zijn geweest. ‘Daardoor konden onze treinen Euromax niet bereiken. Of ze stonden er juist dagenlang vast’, aldus een van de vervoerders.

ProRail

De sector wijst niet zozeer naar de terminal zelf, maar kijkt vooral verwijtend naar spoorbeheerder ProRail. Die zou meer maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat het zand op het spoor terechtkomt of het er in ieder geval eerder van af halen.

Tekst loopt door onder foto.

zand-spoor-maasvlakte

Doordat er in de afgelopen weken tot drie keer toe een zware storm was, deden de problemen zich meerdere keren voor. Bijkomend probleem is dat de opgelopen achterstand niet meteen is ingelopen op het moment dat de terminal weer bereikbaar is.

Wind heeft vrij spel

ProRail meldt dat er inderdaad zand op het spoor is gewaaid bij de Yangtzehaven, die in het westen van de Maasvlakte ligt. ‘Er is op dit nieuwe stukje Nederland nog niet zoveel bebouwing, waardoor zand en wind bij extreme omstandigheden vrij spel krijgen’, aldus de spoorbeheerder.

Tekst loopt door onder foto.

zand-spoor-maasvlakte

‘Storm Dennis (de tweede van de drie stormen, red.) blies zelfs zoveel zand dat twee terminals niet meer per trein bereikbaar waren.’ Die tweede terminal is Rotterdam World Gateway (RWG), waar de problemen volgens de vervoerders stukken minder groot zijn dan bij Euromax.

ProRail geeft aan dat het momenteel onderzoekt wat het kan doen om de problemen in de toekomst te voorkomen. De spoorbeheerder denkt onder meer aan het plaatsen van hogere schermen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

2 reacties op “Rotterdamse haventerminal slecht bereikbaar door zand op het spoor”

Rik Monteban|02.03.20|11:48

Een ballastloze spooroplossing, zoals ingegoten spoor is veel makkelijker zandvrij te houden of te maken. Nu loopt het ballast ook nog vol met zand, wat het spoor ook niet ten goede komt en potentieel hoge onderhoudskosten met zich mee zal brengen.

Chris Laarman|02.03.20|15:14

Zou ProRail betaald hebben voor “voldoende” aanplant, dan was dat weggezet als verspilling van hoge gebruiksvergoedingen. Als je een bedrijf opzet op nieuw land, of als je vervoersdiensten daarheen aanbiedt, dan behoor je te weten waaraan je begint, en mag je slechts hopen dat de natuur je gunstig gezind is. Niet voor alle tegenspoed is een schuldige of zelfs maar verantwoordelijke aan te wijzen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.