Schade na een ontsporing van een goederentrein in Londen, foto: Network Rail

Herstel ravage veroorzaakt door goederentrein Londen duurt weken

Het zal enkele weken duren voordat de treindiensten op de spoorlijn tussen Barking en Gospel in het noorden van Londen kunnen worden hervat. Dat heeft Network Rail bekendgemaakt, nadat vorige week donderdag een goederentrein ontspoorde in de wijk Walshamstow. Daarbij werd een ravage over een lengte van vier kilometer veroorzaakt.

Meer dan zesduizend dwarsliggers moeten worden vervangen op de spoorlijn waar zowel passagiers- als goederentreinen gebruik van maken. Ooggetuigen op sociale media meldden vlak na het ongeluk dat een goederentrein die in westelijke richting reed in de Walthamstow-wijk ontspoorde en het ontspoorde deel kilometers verder sleurde waarbij rails, baanapparatuur en tien bruggen beschadigd raakten.

Ontsporing

De Britse infrastructuurbeheerder Network Rail verklaarde later dat net na zes uur in de ochtend van donderdag 23 januari een goederentrein was ontspoord tussen de stations Leyton Midland Road en Walthamstow Queens Road op de lijn Barking naar Gospel Oak, een zeer drukke spoorlijn in het noorden van Londen.

Network Rail meldde dat de ontsporing een schade had veroorzaakt over een lengte van vier kilometer en een groot aantal dwarsliggers volledig in tweeën had gedeeld. Volgens het spoorbedrijf zijn daarbij tien bruggen – waarvan eerst werd gedacht dat het er acht waren – beschadigd, samen met seinen en andere operationele baanapparatuur.

Tekst loopt verder onder foto.

Schade na een ontsporing van een goederentrein in Londen, foto: Network Rail
Zo’n zesduizend dwarsliggers werden beschadigd bij de ontsporing. Foto: Network Rail

Herstelwerkzaamheden

Ellie Burrows, regiodirecteur van Network Rail: “Onze technici werken de klok rond om de lijn zo snel mogelijk open te krijgen. Ik wil onze buren ook bedanken voor hun geduld terwijl we dit belangrijke werk verrichten en we zullen ernaar streven om de overlast tot een minimum te beperken.”

Network Rail wil in afwachting van het lopend onderzoek geen commentaar gegeven op de oorzaken van het incident zelf. Na beoordeling van de schade blijkt dat naast de reparatie van de tien bruggen 39 stukken rail moeten worden vervangen op iedere 216 meter, 5.300 betonnen dwarsliggers en 900 houten dwarsligger. Verder moet 10.000 ton ballast op zijn plek worden gelegd.

Cruciale lijn

De lijn Barking – Gospel Oak is in de afgelopen vijf jaar geüpgraded als een cruciale lijn voor gemengd vervoer en biedt verbindingen met de belangrijkste routes vanuit de hoofdstad. De intensief gebruikte passagierslijn bedient gebieden rond East End in Londen, Olympic Park en Stratford, met meerdere knooppunten naar andere delen van het Londense transportsysteem.

Naast die frequente passagiersdiensten op London Overground, zijn er vier goederenpaden per uur, met DB Cargo, GB Railfreight en Freightliner onder de vaste gebruikers. Verkeer richting de Nieuwe Zijderoute via de Kanaaltunnel maakt ook gebruik van de route. Voor treinpassagiers worden vervangende bussen ingezet, maar daarmee zijn de goederenvervoerders niet geholpen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Simon Walton

Simon Walton is de correspondent van SpoorPro, RailTech en RailFreight in het Verenigd Koninkrijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.