‘Goederentrein produceert 6 keer minder CO2 dan vrachtwagen’
Bron: Max Pixel
In 2018 stootte een gemiddelde goederentrein ongeveer 18 gram kooldioxide per tonkilometer (CO2) uit. De uitstoot van een gemiddelde vrachtwagen was veel hoger: 112 gram CO2 per kilometer. Dat blijkt uit berekeningen van het Umweltbundesamt, de milieudienst van de Duitse overheid.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Zonder twijfel zal rail vervoer schoner zijn dan wegvervoer. Maar brengen treinen goederen “door-to-door”? Meestal niet en is de aan- en afvoer, naar- en van het railvervoer uitgevoerd door wegverkeer.
Hoe zien de berekeningen er uit als dat onvermijdbare deel meegenomen wordt in het railvervoer? Dan vergelijk je appels met appels.
Als alles per spoor via Kijfhoek moet verlopen, dan lijkt me dat de trein veel meer CO2 produceert door de extra kilometers.
Zijn de genoemde grammen trouwens per km per ton ?
Of is het per km per vrachtwagen / trein ?
Allang achterhaald. In deze berekening wordt geen rekening gehouden met het land waar de energie vandaan komt en hoe de energie geproduceerd wordt. Iets wat je importeert is niet automatisch ‘groen’. De bron van geïmporteerde energie is lang niet altijd groen, een uitstoot certificaat verandert dat niet. Het spoor verbruikt gezamenlijk méér energie dan alle huishoudens samen en het is momenteel onmogelijk om alle huizen van ‘groene’ energie te voorzien, laat staan het spoor.
@Kom Mentor: De berekening gaat is niet gebaseerd op enkel groene stroom, maar op een mix al uit van een mix van kolencentrales tot groen.