Goederenemplacement Mannheim

‘Goederentrein produceert 6 keer minder CO2 dan vrachtwagen’

In 2018 stootte een gemiddelde goederentrein ongeveer 18 gram kooldioxide per tonkilometer (CO2) uit. De uitstoot van een gemiddelde vrachtwagen was veel hoger: 112 gram CO2 per kilometer. Dat blijkt uit berekeningen van het Umweltbundesamt, de milieudienst van de Duitse overheid.

De trein is daarom een ​​factor zes schoner dan de vrachtwagen, concludeert de Duitse instantie. Het is koren op de molen van de Allianz pro Schiene, die het goederenvervoer per spoor in Duitsland promoot.

Schoner dan ooit

Volgens het Umweltbundesamt stootte het vrachtvervoer per spoor in 2018 minder klimaatgassen per tonkilometer uit dan ooit tevoren. De berekeningen zijn gebaseerd op de gemiddelde ‘flow mix’ die wordt gebruikt om een ​​goederentrein te laten rijden. Dat kan nog steeds elektriciteit zijn die wordt opgewekt in kolencentrales, maar ook elektriciteit uit veel milieuvriendelijkere bronnen.

Volgens Dirk Fiege, directeur van Allianz pro Schiene, toont dit opnieuw aan dat de politiek het goederenvervoer per spoor sterker moet blijven stimuleren. Volgens hem moet het vrachtvervoer zoveel mogelijk per spoor worden vervoerd, althans voor een groot deel van de route. De binnenvaart presteert ook relatief goed op het gebied van CO2-uitstoot met 34 gram per tonkilometer.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Folkert Nicolai

Folkert Nicolai is redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

4 reacties op “‘Goederentrein produceert 6 keer minder CO2 dan vrachtwagen’”

Ted Henneman|09.01.20|11:43

Zonder twijfel zal rail vervoer schoner zijn dan wegvervoer. Maar brengen treinen goederen “door-to-door”? Meestal niet en is de aan- en afvoer, naar- en van het railvervoer uitgevoerd door wegverkeer.
Hoe zien de berekeningen er uit als dat onvermijdbare deel meegenomen wordt in het railvervoer? Dan vergelijk je appels met appels.

Henk Bravo|09.01.20|17:31

Als alles per spoor via Kijfhoek moet verlopen, dan lijkt me dat de trein veel meer CO2 produceert door de extra kilometers.

Zijn de genoemde grammen trouwens per km per ton ?
Of is het per km per vrachtwagen / trein ?

Kom Mentor|22.01.20|21:00

Allang achterhaald. In deze berekening wordt geen rekening gehouden met het land waar de energie vandaan komt en hoe de energie geproduceerd wordt. Iets wat je importeert is niet automatisch ‘groen’. De bron van geïmporteerde energie is lang niet altijd groen, een uitstoot certificaat verandert dat niet. Het spoor verbruikt gezamenlijk méér energie dan alle huishoudens samen en het is momenteel onmogelijk om alle huizen van ‘groene’ energie te voorzien, laat staan het spoor.

Erik Mulder|23.01.20|14:56

@Kom Mentor: De berekening gaat is niet gebaseerd op enkel groene stroom, maar op een mix al uit van een mix van kolencentrales tot groen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.