‘China gebruikt Nieuwe Zijderoute om politieke invloed te krijgen’
bron: Nieuwsblad Transport
In Europa wordt nogal eens onderschat dat het One Belt One Road-initiatief eigenlijk een politieke business case is, vindt hoogleraar en China-deskundige Rob de Wijk. “Het gaat de Chinezen niet alleen om de logistieke of economische voordelen van dit project, maar vooral ook om de politiek invloeden die het land hiermee kan verwerven in andere delen van de wereld.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Europe Container Terminal op de Maasvlakte is al van Hutchison uit Hong Kong. Maar Van Wijk zegt eigenlijk, dat een sterke overheid belangrijk is. Veel Nederlanders en mede-Europeanen (ik noem geen partijen) zien dat momenteel anders.
Waardevol artikel. Maar ik vrees dat dat in Nederland tegen dovemansoren gericht is. Nederland is een vrij naïef land waar het machtspolitiek betreft.
Waardevol artikel. Helaas denk ik dat het in Nederland tegen dovemansoren is gericht. Nederland is een vrij naïef land waar het machtspolitiek betreft.