Locomotief SBB-Cargo

SBB Cargo International start Nederlandse tak

De Zwitserse spoorgoederenvervoerder SBB Cargo International maakt zijn entree op de Nederlandse markt. Het nieuwe bedrijf gaat opereren onder de naam SBB Cargo Nederland met Rotterdam als thuisbasis. Oud-manager Freek Hilkemeijer van Husa Transportation Railway Services (HTRS) is aangesteld als directeur. 

Met de Nederlandse dochteronderneming wil SBB Cargo International zijn dienstverlening op de Europese noord-zuidas tussen Italië en de Noordzeehavens verbeteren. Vanaf de start van de nieuwe dienstregeling 2019/2020 medio december gaat het bedrijf spoorgoederentransporten verzorgen op deze corridor. Gereden wordt er met eigen materieel. In de opstartfase zet SBB Cargo Nederland nog wel machinisten in van SBB Cargo Deutschland, maar op termijn wil het bedrijf eigen personeel in Nederland aannemen. Daarnaast blijft SBB Cargo International samenwerken met een vast partnernetwerk bij rangeerwerkzaamheden.

Nederlandse directie

Het nieuwe bedrijf wordt geleid door Freek Hilkemeijer. Hilkemeijer is twintig jaar werkzaam in de Nederlandse spoorsector. Zo was hij tot 2013 operationeel manager en manager quality, safety & environment bij Husa Transportation Railway Services (HTRS). Daarna startte hij adviesbureau Rail Competence en werkte vanuit zijn rol als consultant al een aantal jaren samen met SBB Cargo International.

Afgelopen zomer werd bekend dat SBB Cargo International bij Siemens twintig Vectron locomotieven bestelde die naast Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië ook een toelating op zak hebben voor het Nederlandse spoor. SBB Cargo heeft sinds mei 2013 al een veiligheidscertificaat voor het rijden over Nederlands spoor. SBB Cargo International had naast vestigingen in Zwitserland al dochterondernemingen in Duitsland en Italië.

In totaal werken er 800 mensen. Het bedrijf heeft de beschikking over 145 locomotieven, vervoert 11.4 miljoen nettotonkilometer per jaar en realiseert daarmee een omzet van circa 327,9 miljoen Frank. SBB Cargo International heeft twee aandeelhouders: SBB Cargo AG (75%) en Hupac AG (25%). SBB Cargo zelf is sinds september dit jaar voor 35 procent in handen van een consortium van vier Zwitserse transportbedrijven.

Tekst loopt verder onder de foto.

Route-netwerk-SBB-Cargo-International

Duitsland en Italië

SBB Cargo International is op dit moment naar eigen zeggen marktleider in spoorgoederenvervoer op de Europese noord-zuidverbinding die door Zwitserland loopt. Het bedrijf heeft bijna 40 procent van deze markt in handen. SBB Cargo werkt hierbij onder meer nauw samen met SBB Cargo Deutschland en SBB Cargo Italia.

De Duitse tak is gevestigd in Duisburg, een veelgebruikte logistieke hub in Europa. SBB Cargo Deutschland heeft een personeelsbestand van 142 mensen. Het bedrijf verzorgt gecombineerd transport en bloktreinen inclusief first en last mile diensten in Duitsland en Noord-Europa. SBB Cargo Italia heeft zijn hoofdkwartier in Milaan en telt 263 medewerkers. De focus ligt hier op spoordiensten in Noord-Italië.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.