Peter Pardoel op de European Silk Road Summit 2019, foto: Verkijk/Daphne de Vries

Intermodale spoordienst Venlo-Xi’an start in juni 2020

Venlo en Xi’an in China zijn vanaf 20 juni 2020 ook via een reguliere spoordienst met elkaar verbonden. Dat heeft Peter Pardoel van Cabooter Group vorige week bekendgemaakt tijdens de European Silk Road Summit in Venlo. Het gaat om een spoordienst, waarbij Rail Cargo Group twee keer per week in beide richtingen via Azerbeidzjan tussen de Europese en Chinese hubs rijdt.

Cabooter Group is de exploitant van de terminal in Venlo, waar de lading uit China binnenkomt. De containers gaan terug naar het Aziatische land, nadat ze zijn gevuld met goederen uit andere delen van Europa. Na vier jaar hard werken is het bedrijf nu bijna klaar voor de lancering van de spoordienst, die uiteindelijk moet worden omgezet in een dagelijkse verbinding.

Nieuwe treindienst

Cabooter Group werkt samen met de haven van Baku, van waaruit de vracht wordt verscheept over de Kaspische Zee en ÖBB’s Rail Cargo Group, exploitant van de treindiensten. Op 26 november werd in Wenen een intentieverklaring getekend voor de start van de treindiensten. Een dag later kwamen de drie de partijen bij de European Silk Road Summit bij elkaar om de samenwerking verder uit werken.

De route van de nieuwe treindienst begint in Xi’an in het oosten van China, waarna de reis zich naar Kazachstan vervolgt. In de haven van Aktau worden de containers op een schip geplaatst om over de Kaspische Zee naar de haven van Baku in Azerbeidzjaan te worden vervoerd. Hier wordt de lading opnieuw op een trein geladen die zijn weg vervolgt via de spoorlijn Baku-Tblisi-Kars richting Turkije. In Turkije gaat de reis verder naar Europa via Istanbul, Praag en uiteindelijk Venlo, aldus Pardoel.

Route Venlo-Baku-Xi’an, bron: Cabooter Group
Route Venlo-Baku-Xi’an, bron: Cabooter Group

Route Venlo-Baku-Xi’an

De gekozen route via de ‘Middle Corridor’ is opvallend, omdat het in vergelijking met de conventionele route via Rusland, Wit-Rusland en Polen, geen gemakkelijke route is. Dit onder meer vanwege het overladen van de goederen op een schip en de hogere kosten. Cabooter stelt hiervoor te kiezen om onafhankelijk te kunnen opereren, zonder Russische bemoeienis op de route. De reguliere treindienst van de Nieuwe Zijderoute gaat voor een groot deel over Russisch grondgebied. Volgens ingewijden is deze verbinding onderhevig aan politieke risico’s.

Daarnaast heeft de route via de Centraal- en Oost-Europese regio nog andere voordelen. Volgens Pardoel heeft deze regio veel potentie met opkomende markten en projecten om Centraal- en Oost-Europese landen beter per spoor met China te verbinden. Pardoel verwacht dat de trein uit Venlo binnenkort ook vracht onderweg zal op halen bij hubs in Wenen, Boedapest, Praag en Istanbul.

Xi'an-Prague transitotijden
Xi’an-Prague transitotijden

Balans

Het ophalen van vracht uit het oosten is essentieel in de logistieke keten tussen de centra, omdat momenteel het zwaartepunt van de vracht in het westen ligt. Er is veel vraag naar Chinese producten in Venlo en het achterland, maar deze treinen kunnen niet alleen worden gevuld met vracht uit deze regio.

Om dit op te lossen, vertrouwt Cabooter Group op zijn bredere netwerk en partners. Het bedrijf is voornemens om goederen uit Portugal en Scandinavische landen op te nemen in de treindienst, zoals wijn uit het zuiden van Europa en zalm uit het noorden. Op 2 september werd al een rechtstreekse treindienst tussen Venlo en Zweden gelanceerd, waarbij gedeeltelijk gebruik wordt gemaakt van de aangekondigde verbinding met China.

Bestemming China

In China zal de reis niet alleen in Xi’an, vertelt Pardoel. Cabooter wil de service in de nabije toekomst uitbreiden naar Wuhan en Zhenzhou. In China werkt de onderneming samen met het China Investment Promotion Agency (CIPA), en het openbare ontwikkelingsbedrijf LIOF van de provincie Limburg in Nederland. CIPA gaat de regio Venlo in China promoten als toegang tot de Europese markt. En omgekeerd ook om goederen te verzamelen en te verzenden bestemd voor de Chinese markt vanuit deze regio. Ook andere partijen die belang hebben bij een sterkere handelsrelatie tussen Limburg en China zijn welkom om zich hierbij aan te sluiten, aldus Pardoel.

De ontwikkeling van de nieuwe terminal Baku, bron: Port of Baku
De ontwikkeling van de nieuwe terminal Baku, bron: Port of Baku

In Baku heeft de Limburgse onderneming een belang in een nieuwe terminal die op dit moment gebouwd wordt om de verwachte vrachtvolumes via de haven af ​​te handelen. Deze nieuwe terminal moet groter, geavanceerder en aantrekkelijker worden dan de huidige terminal. De haven van Baku heeft onlangs een overeenkomst getekend met DP World om een ​​vrijhandelszone in de haven op te zetten. Daarbij wordt een breed scala aan diensten aangeboden met toegevoegde waarde voor bedrijven in de regio.

Grootste binnenlandse spoorterminal

Ondertussen ontwikkelt Cabooter Group in Venlo momenteel de grootste binnenlandse spoorterminal van Nederland van ongeveer 280.000 vierkante meter en een spoorlengte van 900 meter. Op de vraag waarom Venlo wordt het vooral op deze merritt gewezen. Cabooter exploiteert momenteel twee terminals (waarvan één net over de grens in Duitsland) en met deze toevoeging kan het enorme volumes verwerken. Volgens Pardoel geeft dit Venlo een voordeel ten opzichte van bijna-hubs als Tilburg en Duisburg. Ook de provincie Limburg is ervan overtuigd dat Venlo binnenkort de belangrijkste Zijderoute-hub in West-Europa zal zijn.

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.