Rangeerterrein Venlo

Venlo verwelkomt de European Silk Road Summit

Terwijl China, Rusland en Kazachstan hard aan de weg timmeren om een positie in te nemen op de Nieuwe Zijderoute, is een soortgelijke trend gaande in Europa. Logistieke hubs in alle windrichtingen hebben de ambitie om een eind-, begin- of transitstation te worden op deze belangrijke corridor tussen Europa en China. Dat gebeurt ook in Venlo waar op 26 en 27 november de European Silk Road Summit 2019 wordt gehouden.

Dit tweedaagse, internationale evenement vindt plaats in de Maaspoort. De Limburgse logistieke hotspot is momenteel druk bezig met het opzetten van zijn eerste spoorverbindingen naar China. Al heel snel zal er een trein rijden via de reguliere route door Kazakhstan, maar ook via de haven van Baku worden al testritten uitgevoerd. Over deze plannen zal uitgebreid gesproken worden in november.

Maar Venlo is niet de enige opkomende hub. Ook Bettembourg in Luxemburg wil een dergelijke positie opeisen en het verkeer dat vandaag nog grotendeels via Duisburg loopt een alternatief bieden. In de Finse stad Kouvola spreken ze over de ‘Nordic Route’, die sneller en korter zou kunnen zijn. Ook deze hubs zijn vertegenwoordigd op het congres.

Internationaal congres

Het is de derde editie van het evenement, dat eerder Het Nieuwe Zijderoutecongres heette. Maar naarmate de interesse groeide en er meer en meer sprekers en bezoekers uit andere landen kwamen, werd het tijd om het evenement te classificeren als een internationaal congres, zegt Rob Vos van organisator ProMedia Group. “Mensen komen van zo ver als China en Amerika, evenals de sprekers.”

De doorvoer door Rusland is een ander belangrijk onderwerp op de agenda. Verse producten en landbouwproducten die eerder niet over land door Rusland vervoerd mochten worden, kunnen nu worden verzonden per trein of vrachtwagen. Revolutionair als dit is, is er nog maar weinig bekend over hoe dit precies in zijn werk moet gaan. Experts zoals een sanctie-advocaat en enkelen die de nieuwe productlijn in de praktijk brengen, zullen dit onderwerp bespreken.

Maritieme route

Er is dit jaar ook voldoende ruimte gereserveerd om andere modaliteiten op de Nieuwe Zijderoute in kaart te brengen. De trein is misschien wel het meest prominente vervoersmiddel op de landroute tussen Europa en China, maar dat betekent niet dat vrachtwagens niet profiteren van de mogelijkheden. Bovendien heeft de Euraziatische corridor invloed op de havens langs de route. Een aantal van deze havens is vertegenwoordigd op het congres om te praten over hun strategie. Voorbeelden zijn de haven van Rotterdam en de haven van Baku.

Hoewel het een internationaal evenement is, is Nederland een belangrijk onderwerp in het programma, vooral op de eerste dag, 26 november. Belangrijke spelers in Nederland zullen beleidsmakers vertellen hoe het land nog beter kan worden verbonden. Bezoekers van het evenement kunnen ook een kijkje nemen bij veelbelovende projecten in de regio, zoals de magazijnen en verkeerstoren van logistiek bedrijf Nunner en in hotspot Venlo zelf.

Meer informatie

Meer informatie over dit evenement kunt vinden op de website. Daar is meer informatie te vinden over het programma, sprekers, informatie over de site visits en de registratiepagina.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.