Lange goederentrein Tilburg

China haalt populaire Nederlandse landbouwtechniek per trein in huis

In China is veel vraag naar Nederlandse landbouwapparatuur en groene technologie. Van watertanks en irrigatiesystemen tot koelsystemen voor kassen; ze worden geïmporteerd vanuit Nederland. Sinds kort wordt het transport naar China ook gedaan met de de trein. Om deze industrie een extra boost te geven, is speciaal voor dit doel een logistiek centrum geïntegreerd in een multimodale oplossing om deze handelsactiviteiten te ondersteunen.

Het logistieke centrum bevindt zich in de vrijhandelszone van Zhangjiagang. Ondanks dat er veel nationale en internationale verbindingen zijn tussen deze stad en de Oostkust, staat Zhangjiagang zelf niet bekend om zijn spoorgoederenverbinding met Europa. Het voordeel van deze locatie zijn de business incentives, legt Rob Brekelmans, consultant bij Claassen Logistics, uit. “We hebben deze dienstverlening ingericht voor Meteor Systems, een producent van cultivatie-systemen.”

Business incentives

Het Zhangjiagang Bonded Logistics Park dient als een soort distributie centrum. Here, de goederen kunnen worden opgeslagen voor de periode tot er een afnemer is gevonden. Dat kunnen klanten zijn in China maar ook in omringende landen als Zuid-Korea, Japan, Vietnam of Australië. “Normaal gesproken moeten machines of producten die tijdelijk geïmporteerd worden, binnen zes maanden weer geëxporteerd worden. Maar het logistieke park kan dienen als leasemaatschappij, dat maakt het mogelijk om goederen op te slaan totdat ze worden verkocht”, legt Brekelmans uit.

Los van dit voordeel, betekent opslaan in het bonded logistics park dat er geen importheffingen of btw. hoeven te worden voldaan wanneer de goederen het land binnenkomen. “Eigenlijk worden de goederen niet ingeklaard door de lokale douane en daarom zijn inklaar-kosten niet van toepassing. Ze hoeven pas betaald te worden wanneer de goederen daadwerkelijk verkocht zijn. Dit is alleen zo bij de Chinese douane.”

Transport

De stad Zhangjiagang ligt niet in een geïsoleerd gebied. Zowel de trein als trucks doen de hub aan vanuit verschillende Chinese locaties, zoals Chengdu, Xi’an, Chongqing en Hefei. Deze steden zijn centrale hubs op de Nieuwe Zijderoute, wat betekent dat treinen van en naar Europa deze steden op regelmatige basis bedienen. “vanuit Zhangjiagang zijn er goede verbindingen met deze hubs”, zegt Brekelmans.

Voor de laatste etappe van het transport naar de klant heeft Zhangjiagang een strategische positie aan de kust van de Yangtze Rivier, van waaruit scheepvaartdiensten beschikbaar zijn richting landen als Noord Korea, Vietnam, Japan en Australia.

Nieuwe Zijderoute

Claassen Logistics zelf is niet betrokken bij het transport naar China.Het bedrijf heeft een joint venture in de CIS landen en Kazachstan (Eastlink) en China (Coastlink). “Agritech producten uit Nederland zijn ook erg in trek in de CIS landen en Kazachstan. De spoorgoederendienst is ook beschikbaar naar deze bestemmingen en wordt aangeboden door de betreffende landen.”

“Dit spoorproduct is speciaal opgezet voor de agri- en de greentech sector, die enkele van de meest gewilde exportproducten vanuit Nederland naar China, Rusland en Kazachstan levert. In deze landen zijn mensen erg geïnteresseerd in de innovatieve kassenbouw producten uit Nederland”, zegt Brekelmans. “Meteor Systems is de eerste die gebruik maakt van de volledige dienstverlening.”

Zhangjiagang

De vrijhandelszone in Zhangjiagang werd in 1992 opgericht en is de enige vrijhandelszone aan een binnenvaarthaven. De functies bestaan onder meer uit exportverwerking, gebundelde opslag, internationale handel en showroom. Het Zhangjiagang Bonded Logistics Park werd in 2004 opgericht en is het grootste dat is verbonden aan een haven. Het biedt internationale overslag, internationale inkoop

Zhangjiagang Bonded Logistics Park was established in 2004 and is the largest logistics park linked to the port. It offers international transfer, international procurement, entrepot handel, internationale distributie en last-mile delivery.

Onderwerpen:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.