Een elektrische goederentrein van Lineas

Lineas sleept spoorwegbeheerder Infrabel voor de rechter

Vervoerder Lineas heeft de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel gedagvaard voor de ondernemingsrechtbank van Brussel. Lineas zegt commerciële schade te lijden door  onderhoudswerkzaamheden die te kort van tevoren worden aangekondigd en een gebrek aan alternatieve routes.

Niet alleen bij Lineas, maar ook bij reizigersvervoerder NMBS en andere gebruikers heerst ongenoegen. Ze vinden dat ze door de aanpak van de spoorbeheerder onnodig veel schade lopen. Lineas was het beu en besloot naar de rechter te stappen. In een brief uit naam van alle Belgische spoorvrachtoperatoren spreekt het Belgisch Rail Freight Forum van een groot probleem omdat Infrabel de werken op het Belgische spoornet niet, slecht of te laat communiceert. “Treinen worden veel te gemakkelijk geannuleerd, slechts dagen van tevoren, en belangrijke assen worden afgesloten zoner alternatieve routes, terwijl wij onze planning meer dan een jaar van tevoren moeten indienen. Dit kost ons miljoenen euro’s.”

Planning omgooien

Infrabel ziet de door Lineas aangespannen rechtszaak met vertrouwen tegemoet. De spoorbeheerder zegt op zijn beurt ook afhankelijk te zijn van instanties. “We zullen de rechter uitleggen hoe we onze werven, op basis van een beslissing van de nationale veiligheidsinstantie DVIS, vorig jaar volledig moesten herorganiseren. DVIS weigerde de veiligheidsprocedure bij werken, te verlengen”, aldus woordvoerder Thomas Baeken. “We konden die beslissing, die onmiddellijk van toepassing was, niet voorzien en moesten onze werfplanningen helemaal omgooien.”

Infrabel merkt ook fijntjes op dat Lineas diverse facturen, die al meer dan zes maanden openstaan, nog altijd niet heeft betaald. “De rechtszaak geeft Infrabel de kans om de verschuldigde – hoge – bedragen, terug te eisen”, klinkt het. Infrabel zelf ondervindt geen economische schade door werken niet te spreiden over (minder drukke) weekends, dankzij de manier waarop de regering in 2017 de ‘rijpadvergoeding’ heeft gereglementeerd.

Brussel-Zuid

In de afgelopen weken was in de Belgische media veel aandacht voor het oplaaiend conflict tussen spoorbedrijven en Infrabel. Vanuit het Belgische parlement gaan stemmen op voor een hoorzitting om de ceo’s van de betrokken bedrijven uitleg te laten geven. Een van de twistpunten zijn de in oktober en november geplande onderhoudswerken op de spoorwegas Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Tijdens die werken zal het treinverkeer op de drukste spoorwegas van het land, sterk worden beperkt. Op dit tracé rijden overigens geen goederentreinen.

Nieuwe details over de beperkingen werden slechts bekend via een perslek. Dagelijks zou er een honderdtal treinen worden geschrapt. Volgens een eerdere, al langer bekendgemaakte planning zou er vooral tijdens de weekends worden gewerkt. Infrabel zal vooral de wissels en seinverbindingen nabij Brussel-Zuid onder handen nemen.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.