Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar

Het duurt nog minimaal zeven jaar voordat het Duitse deel van de Betuweroute er ligt. Dat zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) na overleg met haar Duitse ambtsgenoot.

Al jaren wacht de Nederlandse spoorgoederensector op het gereed komen van het Duitse stuk dat aansluit op de Betuweroute. Het gaat om de aanleg van een derde spoorlijn tussen Zevenaar en Oberhausen, naast de twee al aanwezige sporen.

Daardoor hinderen passagiers- en goederentrein elkaar niet meer en wordt de capaciteit van het traject vergroot. De aanleg moet zorgen voor een betere aansluiting van de Rotterdamse haven op het Ruhrgebied. De nog aan te leggen spoorlijn wordt ook wel ‘het Derde Spoor’ genoemd.

Vrees

Ooit was het de bedoeling dat dit deel tegelijkertijd klaar zou zijn met het Nederlandse stuk, in 2007. Maar de Duitsers doen er veel langer over dan gedacht. Dat het nog enkele jaren ging duren, was al bekend. Nu zegt de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer dat het sowieso niet eerder wordt dan 2026. De vrees bestaat dat het zelfs nog langer duurt.

Van Veldhoven sprak in april met haar Duitse collega Enak Ferlemann. ‘Hij heeft mij verzekerd dat ook hij zich inzet voor spoedige voortgang in de bouw. In de procedures voor het verkrijgen van bouwvergunningen wordt aangedrongen bij de verantwoordelijke autoriteiten op versnelling. Niettemin blijft men afhankelijk van een zorgvuldige afwikkeling van de inbreng van belanghebbenden in het besluitvormingsproces’, schrijft de bewindsvrouw.

Vergunningen

Eind 2018 is de bouwvergunning voor het gedeelte Rees-Haldern afgegeven. Ook is vorig jaar de vergunning voor Oberhausen onherroepelijk geworden. DB Netz verwacht eind dit jaar nog twee van de twaalf bouwvergunningen te ontvangen. De overige worden verwacht in 2020 en 2021.

‘Pas als alle vergunningen zijn afgegeven, kan DB Netz een reële inschatting maken van de uiteindelijke ingebruikname. DB Netz gaat echter uit van een bouwperiode van zes tot acht jaar, zodat te verwachten is dat de aanleg van het Derde spoor niet voor 2026 zal zijn afgerond’, aldus Van Veldhoven.

De staatssecretaris vervolgt: ’Dit betekent dat een betere benutting van de Betuweroute langer op zich laat wachten, waardoor goederentreinen langer van het gemengde net gebruik blijven maken. Dit betekent ook dat het langer duurt voordat extra capaciteit voor reizigerstreinen vrijkomt.’

Goed nieuws

Toch had de bewindsvrouw ook goed nieuws. Aanvankelijk zou in 2021 het tracé tussen Emmerich en Oberhausen slechts enkelsporig en soms zelfs helemaal niet beschikbaar zijn, waardoor verkeer beperkt of niet over de Betuweroute zou kunnen rijden.

‘Recent heb ik echter vernomen dat de langdurige buitendienststelling in 2021 niet door gaat. De annulering betekent dat in dat jaar veel verkeer over de Betuweroute kan blijven gaan en daarmee minder goederentreinen omgeleid hoeven te worden via de routes door Brabant-Limburg en Gelderland-Overijssel.’

Gebruik Betuweroute

Uit cijfers van ProRail blijkt dat de Betuweroute vorig jaar minder gebruikt is dan het jaar ervoor. De spoorbeheerder kijkt hierbij naar het aantal grensoverschrijdingen per traject. De overgang die hoort bij de Betuweroute, Zevenaar-Emmerich, werd vorig jaar 20.650 keer gepasseerd (beide richtingen samen). Dat was een jaar eerder nog 24.500. Dat betekende een daling van ruim 15%.

Bekijk de tabel van ProRail. Tekst loopt hieronder verder.

Oorzaak van deze daling waren werkzaamheden. Daardoor moesten veel treinen worden omgeleid via de Brabantroute en de bijbehorende grensovergang Venlo-Kaldenkirchen. Mede als gevolg hiervan steeg het aantal overschrijdingen daar met 32%. De derde grensoverschrijding die het Nederlandse spoorgoederenvervoer kent, is bij Oldenzaal-Bad Bentheim. Daar nam het aantal passages ook toe, zij het slechts zeer beperkt.

Totaal

Het totale aantal grensoverschrijdingen steeg vorig jaar. Ook hier was sprake van slechts een geringe stijging, van 42.850 naar 43.300. In het eerste kwartaal van dit jaar gingen of kwamen 11.800 treinen de grens tussen Duitsland en Nederland over.

Lees ook: 

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

10 reacties op “Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar”

Henk Angenent|22.07.19|12:01

Tja, de ambtelijke molens malen in Duitsland nu eenmaal extreem langzaam. Dat is algemeen bekend. Zei er iemand Weener-Brücke?

Pat Rick|22.07.19|15:01

Duitsland heeft belang om zo lang mogelijk te doen over dit project: de Elbe wordt net uitgediept waardoor de grootste schepen ook Hamburg kunnen aandoen
https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2013/10/18/ondiepe-elbe-houdt-haven-hamburg-achter-rotterdam-en-antwerpen/

Dat het wel snel kan bewijst aanleg van spoor naar de enige diepzeehaven
https://www.nwzonline.de/wirtschaft/weser-ems/bahn-zweites-gleis-zum-jade-port-puenktlich-fertig_a_1,0,569642855.html
Ook ontvangen ze veel tol van vrachtwagens

Pat Rick|22.07.19|15:12

En vrachtwagens betalen tol, terwijl ze niet over sommige rijnbruggen mogen vanwege instortingsgevaar. Eigenlijk zou men pas moeten betalen als de laatste grote problemen daar zijn opgelost. Duitslang heeft geld genoeg, dus Mautgeld mag het probleem niet zijn

Dus de staatssecretaris heeft zich mooi laten inpakken. Want als ze echt willen en het ook in belang is, kan men veel sneller

Pat Rick|22.07.19|15:23

@Henk: de herbouw van de brug mag nog lang duren zodat de werf in Papenburg nog de grootste cruiseschepen kan bouwen zonder last te hebben van de spoorbrug. Vroeger waren schepen gelimiteerd qua breedte door de afmetingen van doorvaart onder de brug.

Treinreizigers zijn de dupe van het gesteggel, want NL wil een snelle verbinding met Bremen, maar de Duitsers willen vooral een brug die niet in de weg zit van (grote) schepen.

Het kan toch niet waar zijn dat herbouw 10 jaar duurt!

Ronald Van Onselen|22.07.19|23:39

ik herinner mij dat ttv de PKB-procedure rond 1993 de Duitse Staatssecretaris toezegde dat het Duitse deel snel in aanbouw zou worden genomen. Overigens de Duitse HSL richting Frankfurt heeft ook vele vele langdurige procedures gekost.

Croongetuige|23.07.19|18:18

EU, waar blijf je nu?? Het kan toch niet zo zijn dat Rail Baltica eerder klaar is dan dit schandalige Duitse optreden!!

Herman van Doorn|23.07.19|21:21

Tja, nu even niet huilen. De Belgen wachten al veel langer op hun ijzeren Rijn.

Pat Rick|24.07.19|13:14

Dit is politiek en Van Veldhoven heeft zich een politiek correct antwoord laten aanpraten. Ondertussen zijn de Duitsers gisteren van start gegaan met de uitdieping van de Elbe, zodat de grootste schepen ook naar Hamburg kunnen. En gaan ze nog 7 jaar gebruiken, terwijl Nederland hier al om in het vorig millenium heeft gevraagd. Zie nieuwsbladtransport

En aanleg van 52 km dubbelspoor naar hun enige diepzeehaven (Jade Weser port) wel op tijd startte. Zie Nordwest Zeitung online. Dus het kan wel!

Pat Rick|24.07.19|13:37

@Croongetuige: EU kan niks doen, want de Duitsers zijn ‘maximaal’ bezig en moeten zich aan hun eigen inspraakprocedures houden. En zo politiek ingedekt (waar ze heel goed in zijn).

En dit is om de haven van Hamburg haar achterstand weg te laten werken, terwijl het milieu kan worden aangetast. Nederland heeft miljarden geinvesteerd om de impact op milieu te minimaliseren.

Vandaag is omleiding Betuweroute ook gestremd door (weer) een botsing van een loc Deutsche Bahn nu met een andere trein

Marc Busio|26.07.19|12:30

Dezelfde onmin leeft er in Oostenrijk over het gebrek aan voortvarendheid aan Duitse zijde. Zij zijn druk bezig met hun nieuwe Brennertunnel om in de toekomst meer goederenvervoer over het spoor af te kunnen wikkelen, terwijl de Duitsers nog moeten beginnen aan de vergunningverlening voor het verbeteren van het aansluitende traject naar Rosenheim. Dat is nu blijkbaar eenmaal het lot waarin kleine buurlanden zich moeten schikken om als ‘filiaal’ economisch van Duitsland te mogen profiteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.