Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar

Het duurt nog minimaal zeven jaar voordat het Duitse deel van de Betuweroute er ligt. Dat zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) na overleg met haar Duitse ambtsgenoot.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

10 reacties op “Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar”

Henk Angenent|22.07.19|12:01

Tja, de ambtelijke molens malen in Duitsland nu eenmaal extreem langzaam. Dat is algemeen bekend. Zei er iemand Weener-Brücke?

Pat Rick|22.07.19|15:01

Duitsland heeft belang om zo lang mogelijk te doen over dit project: de Elbe wordt net uitgediept waardoor de grootste schepen ook Hamburg kunnen aandoen
https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2013/10/18/ondiepe-elbe-houdt-haven-hamburg-achter-rotterdam-en-antwerpen/

Dat het wel snel kan bewijst aanleg van spoor naar de enige diepzeehaven
https://www.nwzonline.de/wirtschaft/weser-ems/bahn-zweites-gleis-zum-jade-port-puenktlich-fertig_a_1,0,569642855.html
Ook ontvangen ze veel tol van vrachtwagens

Pat Rick|22.07.19|15:12

En vrachtwagens betalen tol, terwijl ze niet over sommige rijnbruggen mogen vanwege instortingsgevaar. Eigenlijk zou men pas moeten betalen als de laatste grote problemen daar zijn opgelost. Duitslang heeft geld genoeg, dus Mautgeld mag het probleem niet zijn

Dus de staatssecretaris heeft zich mooi laten inpakken. Want als ze echt willen en het ook in belang is, kan men veel sneller

Pat Rick|22.07.19|15:23

@Henk: de herbouw van de brug mag nog lang duren zodat de werf in Papenburg nog de grootste cruiseschepen kan bouwen zonder last te hebben van de spoorbrug. Vroeger waren schepen gelimiteerd qua breedte door de afmetingen van doorvaart onder de brug.

Treinreizigers zijn de dupe van het gesteggel, want NL wil een snelle verbinding met Bremen, maar de Duitsers willen vooral een brug die niet in de weg zit van (grote) schepen.

Het kan toch niet waar zijn dat herbouw 10 jaar duurt!

Ronald Van Onselen|22.07.19|23:39

ik herinner mij dat ttv de PKB-procedure rond 1993 de Duitse Staatssecretaris toezegde dat het Duitse deel snel in aanbouw zou worden genomen. Overigens de Duitse HSL richting Frankfurt heeft ook vele vele langdurige procedures gekost.

Croongetuige|23.07.19|18:18

EU, waar blijf je nu?? Het kan toch niet zo zijn dat Rail Baltica eerder klaar is dan dit schandalige Duitse optreden!!

Herman van Doorn|23.07.19|21:21

Tja, nu even niet huilen. De Belgen wachten al veel langer op hun ijzeren Rijn.

Pat Rick|24.07.19|13:14

Dit is politiek en Van Veldhoven heeft zich een politiek correct antwoord laten aanpraten. Ondertussen zijn de Duitsers gisteren van start gegaan met de uitdieping van de Elbe, zodat de grootste schepen ook naar Hamburg kunnen. En gaan ze nog 7 jaar gebruiken, terwijl Nederland hier al om in het vorig millenium heeft gevraagd. Zie nieuwsbladtransport

En aanleg van 52 km dubbelspoor naar hun enige diepzeehaven (Jade Weser port) wel op tijd startte. Zie Nordwest Zeitung online. Dus het kan wel!

Pat Rick|24.07.19|13:37

@Croongetuige: EU kan niks doen, want de Duitsers zijn ‘maximaal’ bezig en moeten zich aan hun eigen inspraakprocedures houden. En zo politiek ingedekt (waar ze heel goed in zijn).

En dit is om de haven van Hamburg haar achterstand weg te laten werken, terwijl het milieu kan worden aangetast. Nederland heeft miljarden geinvesteerd om de impact op milieu te minimaliseren.

Vandaag is omleiding Betuweroute ook gestremd door (weer) een botsing van een loc Deutsche Bahn nu met een andere trein

Marc Busio|26.07.19|12:30

Dezelfde onmin leeft er in Oostenrijk over het gebrek aan voortvarendheid aan Duitse zijde. Zij zijn druk bezig met hun nieuwe Brennertunnel om in de toekomst meer goederenvervoer over het spoor af te kunnen wikkelen, terwijl de Duitsers nog moeten beginnen aan de vergunningverlening voor het verbeteren van het aansluitende traject naar Rosenheim. Dat is nu blijkbaar eenmaal het lot waarin kleine buurlanden zich moeten schikken om als ‘filiaal’ economisch van Duitsland te mogen profiteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar | SpoorPro.nl

Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar

Het duurt nog minimaal zeven jaar voordat het Duitse deel van de Betuweroute er ligt. Dat zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) na overleg met haar Duitse ambtsgenoot.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

10 reacties op “Duitse deel Betuweroute op zijn vroegst in 2026 klaar”

Henk Angenent|22.07.19|12:01

Tja, de ambtelijke molens malen in Duitsland nu eenmaal extreem langzaam. Dat is algemeen bekend. Zei er iemand Weener-Brücke?

Pat Rick|22.07.19|15:01

Duitsland heeft belang om zo lang mogelijk te doen over dit project: de Elbe wordt net uitgediept waardoor de grootste schepen ook Hamburg kunnen aandoen
https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2013/10/18/ondiepe-elbe-houdt-haven-hamburg-achter-rotterdam-en-antwerpen/

Dat het wel snel kan bewijst aanleg van spoor naar de enige diepzeehaven
https://www.nwzonline.de/wirtschaft/weser-ems/bahn-zweites-gleis-zum-jade-port-puenktlich-fertig_a_1,0,569642855.html
Ook ontvangen ze veel tol van vrachtwagens

Pat Rick|22.07.19|15:12

En vrachtwagens betalen tol, terwijl ze niet over sommige rijnbruggen mogen vanwege instortingsgevaar. Eigenlijk zou men pas moeten betalen als de laatste grote problemen daar zijn opgelost. Duitslang heeft geld genoeg, dus Mautgeld mag het probleem niet zijn

Dus de staatssecretaris heeft zich mooi laten inpakken. Want als ze echt willen en het ook in belang is, kan men veel sneller

Pat Rick|22.07.19|15:23

@Henk: de herbouw van de brug mag nog lang duren zodat de werf in Papenburg nog de grootste cruiseschepen kan bouwen zonder last te hebben van de spoorbrug. Vroeger waren schepen gelimiteerd qua breedte door de afmetingen van doorvaart onder de brug.

Treinreizigers zijn de dupe van het gesteggel, want NL wil een snelle verbinding met Bremen, maar de Duitsers willen vooral een brug die niet in de weg zit van (grote) schepen.

Het kan toch niet waar zijn dat herbouw 10 jaar duurt!

Ronald Van Onselen|22.07.19|23:39

ik herinner mij dat ttv de PKB-procedure rond 1993 de Duitse Staatssecretaris toezegde dat het Duitse deel snel in aanbouw zou worden genomen. Overigens de Duitse HSL richting Frankfurt heeft ook vele vele langdurige procedures gekost.

Croongetuige|23.07.19|18:18

EU, waar blijf je nu?? Het kan toch niet zo zijn dat Rail Baltica eerder klaar is dan dit schandalige Duitse optreden!!

Herman van Doorn|23.07.19|21:21

Tja, nu even niet huilen. De Belgen wachten al veel langer op hun ijzeren Rijn.

Pat Rick|24.07.19|13:14

Dit is politiek en Van Veldhoven heeft zich een politiek correct antwoord laten aanpraten. Ondertussen zijn de Duitsers gisteren van start gegaan met de uitdieping van de Elbe, zodat de grootste schepen ook naar Hamburg kunnen. En gaan ze nog 7 jaar gebruiken, terwijl Nederland hier al om in het vorig millenium heeft gevraagd. Zie nieuwsbladtransport

En aanleg van 52 km dubbelspoor naar hun enige diepzeehaven (Jade Weser port) wel op tijd startte. Zie Nordwest Zeitung online. Dus het kan wel!

Pat Rick|24.07.19|13:37

@Croongetuige: EU kan niks doen, want de Duitsers zijn ‘maximaal’ bezig en moeten zich aan hun eigen inspraakprocedures houden. En zo politiek ingedekt (waar ze heel goed in zijn).

En dit is om de haven van Hamburg haar achterstand weg te laten werken, terwijl het milieu kan worden aangetast. Nederland heeft miljarden geinvesteerd om de impact op milieu te minimaliseren.

Vandaag is omleiding Betuweroute ook gestremd door (weer) een botsing van een loc Deutsche Bahn nu met een andere trein

Marc Busio|26.07.19|12:30

Dezelfde onmin leeft er in Oostenrijk over het gebrek aan voortvarendheid aan Duitse zijde. Zij zijn druk bezig met hun nieuwe Brennertunnel om in de toekomst meer goederenvervoer over het spoor af te kunnen wikkelen, terwijl de Duitsers nog moeten beginnen aan de vergunningverlening voor het verbeteren van het aansluitende traject naar Rosenheim. Dat is nu blijkbaar eenmaal het lot waarin kleine buurlanden zich moeten schikken om als ‘filiaal’ economisch van Duitsland te mogen profiteren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.