De spoorgoederenlijn Betuweroute in Duitsland, foto: ProRail

Zes weken maar één spoor beschikbaar op de Betuweroute

Van zaterdag 13 juli tot en met zondag 25 augustus is op het Duitse deel van de Betuweroute maar één spoor beschikbaar. Spoorbeheerder DB Netze werkt in deze periode samen met aannemers aan de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. ProRail meldt dat een deel van het goederenvervoer in Nederland vanwege deze werkzaamheden wordt omgeleid.

Het verbeteren van de Betuweroute heet in Duitsland officieel ‘die Ausbaustrecke Emmerich – Oberhausen’. Dit is een groot spoorproject waarbij over een lengte van meer dan 70 kilometer een derde spoor wordt aangelegd. Voor zo’n project wordt in Nederland een tracébesluit genomen.

In Duitsland is het hele traject opgeknipt in twaalf deelgebieden. Voor ieder gebied afzonderlijk is een vergunning nodig. Dit betekent dat er in sommige gebieden al wordt gewerkt, terwijl in andere gebieden het vergunningentraject nog in volle gang is.

Omleidingen goederenvervoer

Een deel van het goederenvervoer wordt tussen 13 juli en 25 augustus omgeleid. Dit gebeurt primair via de grensovergang bij Venlo en in mindere mate via de grensovergang bij Oldenzaal. ProRail meldt dat er dit jaar nog meer periodes volgen, waarbij er door werkzaamheden geen of minder treinen kunnen rijden. Die heeft de spoorbeheerder in een jaarkalender opgenomen.

Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk wat drukker zijn met treinverkeer. Ook zullen overwegen soms wat langer en vaker dicht zijn.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Zes weken maar één spoor beschikbaar op de Betuweroute”

[SiC]ThaGhostNL|22.07.19|15:32

Ehm… Welk derde spoor? Mis ik iets?
Zie alleen nieuwbouw van de halteplatz Oberhausen-Holten waarvan de perrons op 760mm instaphoogte worden gebracht, zelfde gaat de komende weken ook in Oberhausen-Sterkrade en Friedrichsfeld gebeuren. Dit alles om aan de Europese richtlijnen te voldoen en de instaphoogte met de RRX5 (Ehm. RE5) gelijkvloers te maken.
Zie toch liever een verdubbeling van Kaldenkirchen-Dülken. Is en sneller gerealiseerd en sneller in reistijd richting Keulen en minder oponthoud

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.