‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Het zou een goed idee zijn om de netto-inkomsten ook te besteden aan maatregelen ter bevordering van modal shift van goederen naar het spoor, bepleit Hans-Willem Vroon van RailGood.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’”

Twan Hendriks|27.06.19|12:45

Slecht idee. Er is nu al geen ruimte op het spoor. Wie regelmatig met de trein rijdt prikt zo door de positieve groene propaganda blabla verhaaltjes heen. Het komt regelmatig voor dat passagierstreinen weer vast zitten achter en vertraging oplopen door zo’n goederentrein.
De blokken verkleinen lijkt me ook nauwelijks een oplossing. Goederentreinen gewoon te langzaam.

Pat Rick|27.06.19|16:22

Brancheorganisaties voor wegtransport vinden ook dat de inkomsten weer terug naar hun sector moeten vloeien, dus zullen ze er voor voelen om het spoor te financieren?

Het beste voor de sector is eerst eigen kosten verlagen door minder overhead om zelf concurrerender te zijn. Dit begint bij goedkopere projecten en management. Bij de invoering van ERTMS een platte organisatie en fysieke co-locatie. Meer operationaliseren management ProRail en meer technici ipv PR-mensen (kan nu Eringa vertrekt)

Michiel de Wijs|30.06.19|11:01

Twan, goederentreinen zijn alleen langzaam als ze achter een stoptrein aanzitten. Gemiddelde snelheid stoptrein: 60-70km/h. Goederentrein: 80-90 Km/h. Intercity: 90-100 Km/h.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’ | SpoorPro.nl

‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Het zou een goed idee zijn om de netto-inkomsten ook te besteden aan maatregelen ter bevordering van modal shift van goederen naar het spoor, bepleit Hans-Willem Vroon van RailGood.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’”

Twan Hendriks|27.06.19|12:45

Slecht idee. Er is nu al geen ruimte op het spoor. Wie regelmatig met de trein rijdt prikt zo door de positieve groene propaganda blabla verhaaltjes heen. Het komt regelmatig voor dat passagierstreinen weer vast zitten achter en vertraging oplopen door zo’n goederentrein.
De blokken verkleinen lijkt me ook nauwelijks een oplossing. Goederentreinen gewoon te langzaam.

Pat Rick|27.06.19|16:22

Brancheorganisaties voor wegtransport vinden ook dat de inkomsten weer terug naar hun sector moeten vloeien, dus zullen ze er voor voelen om het spoor te financieren?

Het beste voor de sector is eerst eigen kosten verlagen door minder overhead om zelf concurrerender te zijn. Dit begint bij goedkopere projecten en management. Bij de invoering van ERTMS een platte organisatie en fysieke co-locatie. Meer operationaliseren management ProRail en meer technici ipv PR-mensen (kan nu Eringa vertrekt)

Michiel de Wijs|30.06.19|11:01

Twan, goederentreinen zijn alleen langzaam als ze achter een stoptrein aanzitten. Gemiddelde snelheid stoptrein: 60-70km/h. Goederentrein: 80-90 Km/h. Intercity: 90-100 Km/h.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.