‘Vrachtwagenheffing inzetten voor modal shift naar spoor’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Het zou een goed idee zijn om de netto-inkomsten ook te besteden aan maatregelen ter bevordering van modal shift van goederen naar het spoor, bepleit Hans-Willem Vroon van RailGood.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Slecht idee. Er is nu al geen ruimte op het spoor. Wie regelmatig met de trein rijdt prikt zo door de positieve groene propaganda blabla verhaaltjes heen. Het komt regelmatig voor dat passagierstreinen weer vast zitten achter en vertraging oplopen door zo’n goederentrein.
De blokken verkleinen lijkt me ook nauwelijks een oplossing. Goederentreinen gewoon te langzaam.
Brancheorganisaties voor wegtransport vinden ook dat de inkomsten weer terug naar hun sector moeten vloeien, dus zullen ze er voor voelen om het spoor te financieren?
Het beste voor de sector is eerst eigen kosten verlagen door minder overhead om zelf concurrerender te zijn. Dit begint bij goedkopere projecten en management. Bij de invoering van ERTMS een platte organisatie en fysieke co-locatie. Meer operationaliseren management ProRail en meer technici ipv PR-mensen (kan nu Eringa vertrekt)
Twan, goederentreinen zijn alleen langzaam als ze achter een stoptrein aanzitten. Gemiddelde snelheid stoptrein: 60-70km/h. Goederentrein: 80-90 Km/h. Intercity: 90-100 Km/h.