Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris: geen extra subsidie voor ombouw naar ERTMS

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat geen extra subsidie verstrekken om treinen van goederenvervoerders en aannemers om te bouwen naar ERTMS. Dat zei ze donderdag in een reactie op vragen PVV-Kamerlid Roy van Aalst die werden gesteld in een debat in de Tweede Kamer.

In de uitrolplannen van het programma ERTMS is een eigen bijdrage van in totaal 90 miljoen euro van de goederenvervoerders en aannemers met spoorwegmaterieel opgenomen. Ook is er een CEF-subside vanuit Europa van 36 miljoen euro in opgenomen. De spoorgoederenvervoerders stellen echter niet de draagkracht te hebben voor een eigen bijdrage en willen dat het ministerie de totale kosten van de ombouw vergoed.

Omgekeerde modal shift

Van Aalst: “De spoorgoederenvervoerders geven aan dat ze deze lasten niet kunnen dragen. Straks verdwijnen deze vervoerders van het spoor en is deze staatssecretaris verantwoordelijk voor de omgekeerde modal shift.”

Van Veldhoven gaf tijdens het debat aan dat ze “aan een maximum zit” van de bijdrage aan de kosten van de ombouw van treinen, omdat Europese regels volgens haar niet toestaan om het volledige bedrag te vergoeden. De EU zou het niet toestaat om ongeoorloofde staatssteun te verstrekken. Ze wees erop dat de spoorgoederenvervoerders al financieel gesteund worden met het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. “We zien de ombouw naar ERTMS als onderdeel van het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. We hebben met dit pakket willen bereiken dat er ruimte is voor investeringen in ERTMS.”

Maatregelenpakket

In het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer heeft het ministerie samen met de sector afspraken gemaakt om de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer te verbeteren. Onderdeel daarvan is dat het ministerie tot  2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro extra vrijmaakt om de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoerders te verlagen.

“Wat wij doen is meer dan de Europese landen om ons heen doen. In België wordt er helemaal niks vergoed”, merkte ze op tijdens het Kamerdebat.

Lees ook:

RailGood: compensatie ombouw ERTMS te laag

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.