ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti

RailGood: compensatie ombouw ERTMS te laag

Het kabinet laat het goederenvervoer in de kou staan door slechts de helft van de kosten van de ombouw en opwaardering van de locomotieven naar het Europese beveiligingssysteem ERTMS te compenseren. Dat zegt belangenorganisatie RailGood in aanloop naar een debat in de Tweede Kamer over ERTMS donderdag.

In Railmap 4.0, de uitrolplannen van het programma ERTMS, is een eigen bijdrage van in totaal 90 miljoen euro van de goederenvervoerders en aannemers met spoorwegmaterieel opgenomen. Ook is er een CEF-subside vanuit Europa van 36 miljoen euro in opgenomen. Volgens RailGood hebben goederenvervoerders niet de draagkracht voor een eigen bijdrage van 90 miljoen euro.

RailGood geeft aan op basis van eigen berekeningen te verwachten dat goederenvervoerders en aannemers zelfs investeringen van tussen de 116 en 143 miljoen euro (exclusief subsidies) zullen moeten doen. Bij de noodzakelijke vervanging van bestaande locomotieven door nieuwe locomotieven zouden deze bedragen zelfs kunnen oplopen tot 318 miljoen euro (exclusief subsidies), volgens de belangenorganisatie. “Dit zet een verantwoorde bedrijfsvoering van het spoorgoederenvervoer op (middel)lange termijn ernstig onder druk.”

Interoperabiliteit

Omdat het kabinet tot 2032 voor een gedeeltelijke uitrol van ERTMS heeft gekozen, levert het nieuwe systeem volgens RailGood de komende 15 jaar geen waarde op voor de goederenvervoerders. “ERTMS kent vele versies, die te vaak niet interoperabel zijn.” Nederland kiest voor de versie ERTMS Level 2 Baseline 3, terwijl Duitsland een andere versie van dit systeem heeft. Zwitserland werkt inmiddels alweer aan de volgende baseline 4 per 2025. De haven van Antwerpen wordt ontsloten met ERTMS Level 2.3.0d, dezelfde versie als op de Betuweroute.

Door de lange uitrolperiode, ontstaan er ‘eilanden’ met het huidige beveiligingssysteem ATB (onder andere Rotterdam, Amsterdam, Utrecht). Omdat deze spoorlijnen pas tussen 2031 en 2050 worden voorzien van ERTMS is het risico op interfaceproblemen tot lang na 2026-2031 volgens RailGood ‘zeer reëel’. “Met name de Bentheimroute die Nederland met Noord-Europa, Polen, Tsjechië, Rusland en China verbindt, wordt hierdoor geraakt. De haven-industriële gebieden Amsterdam IJmond en Vlissingen Sloe zijn tot zeker 2033 niet bereikbaar via spoorlijnen zonder ATB-eilanden”, waarschuwt de belangenorganisatie.

Interoperabiliteit

“Het Nederlandse kabinet wil per se vooroplopen in het voldoen aan de Europese verplichting. Met ERTMS worden de kosten verplaatst van de spoorinfrastructuur naar de treinen.” RailGood roept het kabinet op om ook de goederenvervoerders volledig te compenseren voor de negatieve bedrijfseconomische impact van de uitrol van ERTMS Level 2 Baseline 3 in Nederland.

Het Programma ERTMS moet volgens de organisatie de opdracht krijgen om honderd procent technische en operationele interoperabiliteit met Duitsland te waarborgen. “85 procent van het goederenvervoer passeert de Nederlands-Duitse grens. Ook zal Nederland dan te zijner tijd samen met Duitsland economische schaalvoordelen kunnen realiseren.”

Lees ook:

Ministerraad geeft groen licht voor uitrol ERTMS
Station Lelystad wordt ERTMS-proeftuin
Bureau ICT-toetsing: aanpak ERTMS nog ‘onvoldoende gedegen’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.