Rail Cargo goederentrein van Delfzijl naar Lienz, bron: N+P Group

Herbruikbaar afval op de trein van Nederland naar Oostenrijk

Recyclingbedrijf N+P Group uit het Groningse Farnsum zette onlangs voor de eerste keer op grote schaal goederentreinen in voor het vervoer van afval en industrieel restmateriaal tussen Nederland en Oostenrijk. In totaal ging er 1.000 ton materiaal verdeeld over 48 open containers naar het alpenland. Het Transport werd verzorgd door Rail Cargo Group, de goederentak van de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB.

In de fabriek van N+P Group in de buurt van Delfzijl word ‘niet-recyclebaar afval’ verwerkt tot een brandstofpellet genaamd Subcoal. Deze pellets worden gebruikt in de staalindustrie als vervanger van koolstof en als brandstof in energiecentrales. N+P Group levert ruim twee miljoen ton alternatieve brandstoffen per jaar aan klanten in diverse Europese landen en daarbuiten.

“Aangezien afval en reststoffen laagwaardige producten zijn, zijn de marges laag en moet de logistiek heel efficiënt plaatsvinden. We hebben ons daarom gespecialiseerd in het vinden van creatieve transportoplossingen”, aldus de groep.

Pellets

De duizend ton Subcoal pellets werden vanuit de productielocatie in Farmsum naar afnemers in de staalindustrie in het Oostenrijkse Linz gebracht. Alleen de eerste 3.5 km vanaf de productielocatie tot de spooraansluiting op het Metal-park in Farmsum werden per truck afgelegd. De totale afstand tussen productielocatie en ontvangstlocatie bedraagt circa duizend kilometer over de weg.

Op de ontvangstlocatie in Oostenrijk werden de containers tot aan de fabrieken per spoorconnectie aangeleverd. De totale lengte van de trein en wagons achter elkaar zou circa 500 meter zijn geweest. Maar de afvoer van de wagons werd in delen gedaan om planningtechnische redenen. In Groningen konden trucks met chassis zelf de lege containers van de wagons afnemen en na belading er weer vol op zetten. Dit zonder tussenkomst van overslagkranen of terminals.

Nieuwe methode

Volgens N+P Group is deze door Rail Cargo Group ontwikkelde manier van verladen niet eerder toegepast in Nederland. “Afgezien van een aantal eerdere testen is dit concept nu voor het eerst echt toegepast om een groter volume te kunnen verladen.” N+P Group verwacht op regelmatige basis dit soort transporten te gaan uitvoeren. Ook kijkt het bedrijf naar de mogelijkheden voor de aanvoer per trein van het afvalmateriaal dat als grondstof dient voor de Subcoal.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.