CoolRail-ceos, bron: Euro Pool Group, sandra_zeillstra

Spanjaarden zetten groenten en fruit op de trein naar Nederland

Tussen Rotterdam en Valencia rijdt sinds deze week drie keer per week een gekoelde goederentrein met versproducten. Per trein gaan er 42 containers heen en terug. Plannen voor soortgelijke verbindingen met Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk zijn in de maak.

Het transport naar Nederland via de nieuwe rechtstreekse treinverbinding is volgens initiatiefnemer Euro Pool Group even snel als wegtransport, maar met een CO2-reductie van 70 tot 90 procent veel duurzamer. Door het vervoer per trein wordt het aantal vrachtwagentransporten jaarlijks met 12.096 verminderd en worden 22 miljoen wegkilometers bespaard. Daardoor wordt jaarlijks circa 15.000 ton CO2 minder uitgestoten.

CoolRail zoals de verbinding heet, is een initiatief van Euro Pool System, aanbieder van logistieke services en herbruikbare verpakkingen voor de versketen. Aan dit duurzame initiatief nemen partijen uit de retail, logistiek en groente- en fruitbranche deel. “Na uitvoerige voorbereidingen en de eerste pilottest gaan we nu de grote stap zetten om de carbon footprint van het transport van versproducten drastisch te verlagen”, aldus Gerjo Scheringa, algemeen directeur van Euro Pool Group.

Sinaasappels

Er is gekozen voor een verbinding met Spanje omdat het voor Noordwest-Europa de grootste handelspartner is voor de import van verse groenten en fruit zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels. Het traject naar Valencia is de start van een netwerk. Het is de bedoeling om door te groeien en CoolRail treinenverbindingen in te zetten naar Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.