Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris onderzoekt tariefsverhoging opstellen Kijfhoek

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat onderzoek doen naar de tariefsverhoging voor het gebruik van Kijfhoek en andere spooremplacementen. Zij kijkt daarbij of deze voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. Dat meldde de bewindsvrouw vorige week tijdens een Kamerdebat over het spoor in antwoord op vragen die gesteld waren door de SP.

Vorige week werd bekend dat de tarieven voor het opstellen en rangeren van losse wagens op Kijfhoek de komende jaren met miljoenen worden verhoogd. DB Cargo is op dit moment de enige gebruiker van Kijfhoek, een sorteerstation voor losse wagens in Nederland. Dagelijks worden er zo’n zeshonderd tot zevenhonderd wagons ‘geheuveld’.

SP-Kamerlid Cem Laçin vroeg Van Veldhoven vorige week donderdag in een Kamerdebat om verduidelijking van de aanpassingen van de prijzen voor de tarieven voor het opstellen van goederentreinen door ProRail. Van Veldhoven werd hierdoor overvallen, maar beloofde hier in juni in een brief over het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer op terug te komen. “Dit is voor ons ook nieuw. We gaan het uitzoeken”, aldus de bewindsvrouw.

Maatregelenpakket spoorgoederenvervoer

DB Cargo meldde eerder vorige week aan SpoorPro dat de tariefverhoging “lijnrecht tegenover het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer staat”. In deze overeenkomsten hebben de spoorsector, ProRail en het ministerie in juni vorig jaar afspraken gemaakt om de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer te bevorderen. Om de sector te steunen maakt het ministerie tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro extra vrij. Volgens de spoorgoederenvervoerder wordt een deel van dit geld nu door de verhoging van de tarieven voor het opstellen van treinen opgeslokt.

Eerder werd al bekend dat vervoerders vanaf 2020 voor het opstellen van treinen op rangeerterreinen voortaan per minuut gaan betalen in plaats van per dag. Nu is het opstellen van een trein de eerste vier uur nog gratis. Daarnaast worden er kosten berekend op basis van de lengte van het spoor dat in gebruik wordt genomen. Volgens woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo worden de spoorgoederenvervoerders hiermee benadeeld: “Bij een terminal moet je regelmatig wachten en daar heb je als vervoerder niet altijd invloed op. Een vertraging bij een andere vervoerder kan bijvoorbeeld ook de wachttijd verlengen.”

Tarieven voor opstellen in 2019:

Tarieven ProRail 2019

Bron: ProRail

Tarief gemengd net en Betuweroute in 2020:

Bron: ProRail

Opstellen

Volgens ProRail wordt het opstellen over de gehele linie goedkoper voor de spoorgoederensector, omdat “kort opstellen op voorheen goedkope locaties duurder wordt” en de “duurdere locaties voor langer opstellen juist goedkoper”.

Uit een berekening gemaakt door belangenorganisatie RailGood blijkt dat inderdaad dat voor A- en B-locaties (Maasvlakte West, Maasvlakte West-west, Maasvlakte Oost, Europoort, Botlet en Pernis) na een langer verblijf de tarieven in 2020 dalen ten opzichte van dit jaar. Volgens Hans-Willem Vroon van RailGood zijn deze locaties echter niet geschikt om langer stil te staan. “Dit zijn emplacementen waar krapte is en waar het belangrijk is om snel door te stromen. Daar zijn juist de huursporen voor, maar die tarieven worden juist duurder.”

Vergelijking tarieven opstel- en rangeersporen 2019 en 2020. Bron: RailGood.


Vergelijking tarieven huursporen Betuweroute 2019 en 2020. Bron: RailGood.

Betrouwbaarheid en beschikbaarheid

Volgens Vroon is het logisch dat de tarieven op Kijfhoek omhoog gaan omdat die op dit moment “redelijk goedkoop” zijn, al dient volgens hem eerst de infrastructuur op orde te worden gebracht. “De infra in de Rotterdamse haven stoort continu. Als je de prijzen verhoogt, dan moet je ook zorgen dat de kwaliteit op niveau is. De betrouwbaarheid en beschikbaarheid moet omhoog. Wat nu gebeurt, is dat er van het een op het andere moment een enorme prijsverhoging komt, terwijl de kwaliteit van de infrastructuur niet concurrerend is en nog te wensen overlaat. Er moet sprake zijn van een eerlijke prijs-kwaliteitsverhouding. Daar kijkt ProRail niet naar, noch naar een eerlijk speelveld met het wegtransport en binnenvaart.”

ProRail legde vorig jaar zomer het heuvelproces op Kijfhoek stil na ongelukken op het rangeerterrein. De Inspectie Leefomgeving en Transport concludeerde dat veiligheidsprocedures niet werden nageleefd. Naar aanleiding van de incidenten benoemde ProRail een manager veilige bedrijfsvoering goederenemplacement Kijfhoek die er onder meer moet zorgen voor een structureel verbeterplan en het herstellen van de goede vertrouwensrelatie met partners en de omgeving.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Staatssecretaris onderzoekt tariefsverhoging opstellen Kijfhoek”

kees boer|13.04.19|21:01

Laat ze maar een stokje voor steken gezien het goederenvervoer juist per spoor moet worden bevorderd i.p.v. over de weg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.