Rail Service Center, Rotterdam

Ook spoor profiteert van Europese subsidie voor infrastructuur

Nederland krijgt dit jaar 23 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten. Daarvan is zo’n 10 miljoen bestemd voor projecten en faciliteiten om de overslag van goederen naar spoor en binnenvaart te verbeteren. Eerder deze week werden de Europese lidstaten het eens over het voorgenomen besluit van de Europese Commissie over de subsidieverdeling.

De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. De projecten zijn door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voorgedragen. In totaal krijgen elf projecten waar Nederlandse partijen bij betrokken zijn een subsidie van bij elkaar 69 miljoen euro. Daarvan gaat 23 miljoen euro rechtstreeks naar Nederland.

Rail Service Center

De terminal van Rotterdam World Gateway, het Rail Service Center aan de Eemhaven en Havenbedrijf Moerdijk krijgen samen zo’n 10 miljoen om de overslag van goederen naar binnenvaart en spoor te verbeteren. Met het geld worden onder meer twee containerkranen gebouwd.

Daarnaast worden de faciliteiten voor overslag tussen weg en spoor verbeterd. Vorig jaar al maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven al bekend dat zij zich in zou zetten om de spoorgoederensector verder te versterken, onder meer door het binnenhalen van Europese subsidies.

Uitbreiding spoorterminal Moerdijk

Van de 10 miljoen voor de verbetering van overslag naar spoor en binnenvaart gaat 3,7 miljoen euro naar de haven van Moerdijk. Dat geld wordt gebruikt voor de uitbreiding van de capaciteit van de spoorterminal. De terminal heeft nu drie korte sporen. Met de Europese gelden gaat het Havenbedrijf Moerdijk de sporen verlengen naar 740 meter, waardoor goederentreinen niet meer opgeknipt hoeven worden bij het laden en lossen. Vorig jaar kreeg de haven al 7 miljoen euro van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de bouw van twee nieuwe sporen van 740 meter en een extra wisselverbinding, zodat de terminal straks zonder rangeren bereikbaar is vanaf het emplacement.

De Europese subsidiegelden gaan verder nog naar de realisatie van beveiligde truckparkeerplaatsen in de omgeving van de belangrijke snelwegen voor transport van en naar de haven van Rotterdam. Havenbedrijf North Sea Ports krijgt een bijdrage voor een beveiligde truckparking bij Borsele. Verder draagt de Europese Unie bij aan de aanleg van 75.000 fietsparkeerplekken in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Lees ook:

Onvoldoende spoorcapaciteit belemmert goederenvervoer Moerdijk

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Ook spoor profiteert van Europese subsidie voor infrastructuur”

Pat Rick|27.03.19|12:18

Gaat RWG nu de kadeuitbreiding realiseren waarvoor ze in april 2018 een tender hadden uitgeschreven? Deel was voor diepzee en een ander deel niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.