Lineas verkoopt spoorterminal aan H. Essers

De Belgische spoorgoederenvervoerder Lineas breidt zijn samenwerking met H. Essers uit en verkoopt zijn ETG (Euro Terminal Genk) aan het transportbedrijf. H. Essers trekt 26,2 miljoen euro uit voor de bouw van een nieuw Europees knooppunt voor goederentransport over de weg, het water en het spoor in het Belgische Genk. De overname van het terrein van Lineas is hier onderdeel van.

De logistiek dienstverlener is tot nu toe vooral actief met vrachttransport over de weg, maar wil dit waar mogelijk verschuiven naar het spoor. ETG wordt voor dit doel verbouwd tot een eigen beveiligde spoorterminal nabij het hoofdkantoor: H.Essers Railport Genk. Het terrein wordt uitgerust voor de behandeling van chemische, farmaceutische en hoogwaardige producten. het bedrijf gaat de railport straks gebruiken om de verbinding per spoor tussen Genk en Antwerpen-Gent-Zeebrugge te verbeteren.

9.000 vrachtwagens minder

Lineas en H.Essers werken al jarenlang samen aan de spoorvrachtverbinding tussen België en Roemenië. Vorige maand werd een regelmatige, rechtstreekse open goederentrein gelanceerd tussen Genk en Triëst in het noorden van Italië. Met deze verbinding helpt Lineas H.Essers om 9.000 wegtransporten naar het spoor te verschuiven en daarmee de C02-uitstoot met 90 procent te verminderen.

“Met de H.Essers Railport kunnen klanten in en rond Genk gemakkelijker de overstap naar het spoor maken en de bestaande en toekomstige rechtstreekse verbindingen vanuit Genk gebruiken,” zegt Sam Bruynseels, algemeen directeur van Lineas Intermodal. “Bovendien kunnen ze gemakkelijk connecteren naar de rest van Europa dankzij het Lineas Green Xpress Network via Antwerpen.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.