Foto: DB Cargo/Oliver Lang

Sector zet beschilderde trein in om spoorgoederenvervoer te promoten

Om aandacht te vragen voor klimaatvriendelijk vrachtvervoer doet Noah’s Train ook de komende weken nog een aantal Europese steden aan. De beschilderde containertrein met dierenmotieven is een initiatief van Rail Freight Forward, een Europese coalitie van spoorvervoerders en -bedrijven. Vorige week arriveerde de trein in Berlijn. De volgende tussenstop is in Parijs op 5 februari.

Tijdens elke stop beschilderen kunstenaars nieuwe containers. De beschilderde goederentrein verwijst naar het bijbelse verhaal, waarin Noach een ark bouwde en daardoor samen met zijn gezin en heel veel dieren de zondvloed overleefde. Noah’s Train is half december vorig jaar geïntroduceerd tijdens de klimaatconferentie van Katowice in Polen. Met de trein wil de sector nog eens onderstrepen dat goederenvervoer per spoor kan helpen om de effecten van klimaatverandering een halt toe te roepen. Vervoer is immers een van de voornaamste bronnen van CO2-uitstoot.

Verschuiving

Meer goederenvervoer laten verlopen via het spoor in plaats van over de weg is volgens Rail Freight Forward de snelste en meest directe manier om CO2-uitstoot en luchtvervuiling te bestrijden. Het streven van de belangenvereniging is om het aandeel van het spoorvervoer in het totale goederenvervoer in Europa te verhogen van 18 nu naar rond de 30 procent in 2030. Tijdens de klimaatconferentie in Katowice heeft de belangenvereniging afgesproken zich te verplichten om de komende tien jaar tot 290 miljoen ton CO2-uitstoot door vervoer te besparen.

De eerste stad waar de Noah’s Train stilhield na Katowice was Wenen. Topman Andreas Matthä van ÖBB (Österreichische Bundesbahnen) benadrukte daar dat er nog veel moet gebeuren om de gewenste verschuiving van de weg naar het spoor te bereiken. “We hebben eerlijke concurrentievoorwaarden nodig tussen het spoor en de weg. Bijvoorbeeld door belastingverlaging voor tractiestroom en duidelijke Europese tolregels voor wegtransporten.”

Berlijn

Vorige week arriveerde het mobiele kunstwerk in Berlijn. Onder de delegatie die de trein opwachtte was Joachim Berends, vice-president van de Vereniging van Duitse Transportbedrijven (VDV). Hij maakte de urgentie van de gewenste modal shift nog eens duidelijk. “Op lange routes is elektrisch railvrachtvervoer het enige economisch en ecologisch haalbare alternatief voor vrachtwagens. Het marktaandeel van het spoor moet dus veel sterker groeien, vooral op het gebied van goederenvervoer, als we overal aan de verplichtingen van de Overeenkomst van Parijs willen voldoen. Daarom steunt de VDV de campagne van Rail Freight  Forwardmet zijn ambitieuze doelstelling om een ​​aandeel van 30 procent voor het goederenvervoer per spoor te behalen.”

Vanuit Berlijn zette Noah’s Train koers naar Parijs, waar de trein op 5 februari verwacht wordt. Op 20 februari staat Brussel op het programma.

Lees ook:

Coalitie spoorvervoerders gaat 290 miljoen CO2-uitstoot besparen

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.