Goederentrein Breda

Eerste testrit met extra lange goederentrein van 740 meter

Spoorgoederenvervoerder Rail2U en ProRail hebben afgelopen weekend een testrit gereden over de Brabantroute met een extra lange goederentrein van 740 meter. Hoewel ProRail tevreden is over de proef, vergt het volgens de spoorbeheerder nog veel werkzaamheden aan het spoor voordat langere goederentreinen regulier kunnen rijden.

De testrit op zondag 9 december voerde vanaf emplacement Kijfhoek in Zwijndrecht naar het Duitse Viersen en weer terug. Met een lengte van 740 meter was de testtrein een stuk langer dan de gemiddelde goederentrein, die 650 meter is. Dat scheelt al gauw een paar wagons. Door meer wagons te kunnen koppelen kunnen vervoerders goedkoper werken.

Stimuleren spoorgoederenvervoer

Het mogelijk maken van een langere goederentrein van 740 meter op het Nederlandse spoor is een uitvloeisel van het Maatregelenpakket spoorgoederenvervoer, dat de sector overeengekomen is met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is een van de maatregelen om bedrijven te stimuleren het goederenvervoer over de weg te beperken en in plaats daarvan te kiezen voor het spoor. Verlaging van de kosten van het gebruik van het spoor moet daaraan bijdragen. Door die maatregelen moet de omvang van het spoorgoederenvervoer flink groeien. In 2016 ging het om 42 miljoen ton, de ambitie is een toename naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.

Voor spoorbeheerder ProRail was het vooral van belang om te kijken of het spoornetwerk langere goederentreinen wel aankan, er geen grote verstoringen optreden en welke eventuele knelpunten nog opgelost moeten worden. “We willen testen of overwegen niet per ongeluk in storing gaan en of baanvakken geen problemen geven met bijvoorbeeld een beveiligingssysteem”, aldus programmamanager Marcel Drenth.

Een essentieel onderdeel in de test was de grensovergang Venlo. “We hebben daar te maken met een overgang van 1500 Volt bovenspanning in Nederland naar 15.000 Volt in Duitsland. Dat moet natuurlijk goed verlopen.” Met de bevindingen van de testrit kan ProRail bekijken welke aanpassingen er nog nodig zijn.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Eerste testrit met extra lange goederentrein van 740 meter”

Pat Rick|14.12.18|13:28

Hiermee zit de Brabantroute ook aan de max, want er kunnen geen treinen bij. In de toekomst moet zelfs ruimte gemaakt worden voor de sneltrein Eindhoven – Dusseldorf, en moet er (nog) meer op de Betuweroute.

Loek van der Heide|21.12.18|07:27

Treinen van 740 meter…… IN Amerka zijn de goederentreinen zowat 2 mijl lang met een stuk of 12 ‘engine’s’ met totaal 62.000-80.000 HP
ook nog ‘es ‘double-stack’ dubbel gestapelde containers.. Kom daar es om in Duitsland en Alpenlanden……

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.