GTS Moerdijk

7 miljoen euro voor verbetering spoor haven Moerdijk

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt 7 miljoen euro beschikbaar voor de verbetering van het spoor op haven- en industrieterrein Moerdijk. Dit geld wordt gestoken in de bouw van twee nieuwe sporen van 740 meter en een nieuwe wisselverbinding, zodat de toename in het spoorgoederenvervoer opgevangen kan worden.

Het huidige emplacement aan de Zuidelijke Randweg biedt te weinig capaciteit voor het uitvoeren van processen als laden en lossen, opstellen en onderhoud. Dat komt door een toename van het spoorgoederenvervoer van en naar de Brabantse haven. Daarom willen het havenbedrijf en ProRail twee sporen van 740 meter lang aanleggen. Deze sporen zijn lang genoeg om treinen van deze lengte te faciliteren.

Daarnaast komt er een extra wisselverbinding, zodat de containerterminal zonder extra rangeerwerk bereikbaar is van het emplacement. “Het voordeel hiervan is dat treinen sneller afgehandeld kunnen worden, processen op het emplacement versnellen en de veiligheid wordt vergroot,” aldus het havenbedrijf.

Aanvraag

Ook heeft het havenbedrijf bij het Europese transport-subsidieprogramma Connecting Europe Facility (CEF) een aanvraag gedaan voor de uitbreiding van de capaciteit van de spoorterminal. Deze terminal heeft op dit moment drie korte sporen. Daardoor moeten goederentreinen opgeknipt worden om te kunnen laden en lossen.

Met het geld van CEF wil het havenbedrijf de sporen in de terminal verlengen naar een lengte van 740 meter. Dan hoeven treinen niet meer opgedeeld te worden. Dit vergroot de overslagcapaciteit van containers. De uitslag van deze aanvraag wordt in het eerste kwartaal van 2019 verwacht.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.