Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen

Na jaren wachten heeft Allard Castelein, topman van het Havenbedrijf Rotterdam, er genoeg van. Wanneer maken de Duitsers hun deel van de Betuweroute nu eens af? Castelein heeft deze maand een brandbrief over de kwestie gestuurd aan Andreas Scheuer, de Duitse minister van Verkeer en Infrastructuur.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Malini Witlox

4 reacties op “Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen”

Pat Rick|14.11.18|12:32

Dit is puur politiek van de Duitsers. Die doen liefst ‘alles Selber’, partnerschap of niet. Kijk maar hoe in no-time er een spoorlijn is gerealiseerd naar JadeWeserPort, hun enige diepzee haven voor grote containerschepen. In een paar jaar, maar in Duitse begrippen waar alles minstens 20 jaar duurt supersnel. Desondanks is JadeWeser geen succes. Wellicht wacht DB totdat de verdieping van de Elbe is gerealiseerd is. Ook de verbreding bij Dulken wacht. DB laat liever IC bussen rijden dan treinen.

Marc Busio|14.11.18|17:02

Met de Betuweroute heeft Nederland duur leergeld betaald: loop niet voorop als het om dit soort grensoverschrijdende projecten gaat, maar begin er pas aan als het betrokken buurland dit ook doet. Een schrale troost is dat we ons in goed gezelschap bevinden. De Zwitsers beginnen dit ook te beseffen met hun tunnelprojecten van tientallen miljarden, terwijl Duitsland en Italie nauwelijks iets doen aan de route Rotterdam-Genua, waarvan meer dan tachtig procent op hun grondgebied ligt.

Pat Rick|15.11.18|11:05

Ja, en zelfs als een buurland meedoet, zoals bij het Kalkar-project, is dat nog steeds geen garantie. Dit strandde toen, omdat de SPD geen kernenergie wil. Dus heb je ook te maken met de interne politiek daar. Men moet het daar ook willen. En hen daartoe bewegen kan bijvoorbeeld door meer goederen in te willen plannen ten kostte van ICE-verbinding met Frankfurt (en zeggen dat mensen dan maar met de Talys naar Parijs gaan, ipv de LH hub). Misschien gaan ze dan meer vaart maken.

Brian Veltman|07.01.19|17:41

Dit gaat blijkbaar verder terug dan velen herinneren. Bij het Verdrag van (ik meen) Peenemünde hebben NL en D afgesproken het spoor tusen beide landen te verbeteren. NL zou de Betuweroute aanleggen, inclusief Noord- en Zuidtak, en D zou investeren in goede aansluitingen op de rest van hun net. Geheel eenzijdig heeft NL dit verdrag opgeblazen door af te zien van de Noord- en Zuidtak. In reactie hierop heeft D de voorbereidingen op het aanpassen van (Babberich-)Emmerich-Oberhausen stilgelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen | SpoorPro.nl

Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen

Na jaren wachten heeft Allard Castelein, topman van het Havenbedrijf Rotterdam, er genoeg van. Wanneer maken de Duitsers hun deel van de Betuweroute nu eens af? Castelein heeft deze maand een brandbrief over de kwestie gestuurd aan Andreas Scheuer, de Duitse minister van Verkeer en Infrastructuur.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Malini Witlox

4 reacties op “Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen”

Pat Rick|14.11.18|12:32

Dit is puur politiek van de Duitsers. Die doen liefst ‘alles Selber’, partnerschap of niet. Kijk maar hoe in no-time er een spoorlijn is gerealiseerd naar JadeWeserPort, hun enige diepzee haven voor grote containerschepen. In een paar jaar, maar in Duitse begrippen waar alles minstens 20 jaar duurt supersnel. Desondanks is JadeWeser geen succes. Wellicht wacht DB totdat de verdieping van de Elbe is gerealiseerd is. Ook de verbreding bij Dulken wacht. DB laat liever IC bussen rijden dan treinen.

Marc Busio|14.11.18|17:02

Met de Betuweroute heeft Nederland duur leergeld betaald: loop niet voorop als het om dit soort grensoverschrijdende projecten gaat, maar begin er pas aan als het betrokken buurland dit ook doet. Een schrale troost is dat we ons in goed gezelschap bevinden. De Zwitsers beginnen dit ook te beseffen met hun tunnelprojecten van tientallen miljarden, terwijl Duitsland en Italie nauwelijks iets doen aan de route Rotterdam-Genua, waarvan meer dan tachtig procent op hun grondgebied ligt.

Pat Rick|15.11.18|11:05

Ja, en zelfs als een buurland meedoet, zoals bij het Kalkar-project, is dat nog steeds geen garantie. Dit strandde toen, omdat de SPD geen kernenergie wil. Dus heb je ook te maken met de interne politiek daar. Men moet het daar ook willen. En hen daartoe bewegen kan bijvoorbeeld door meer goederen in te willen plannen ten kostte van ICE-verbinding met Frankfurt (en zeggen dat mensen dan maar met de Talys naar Parijs gaan, ipv de LH hub). Misschien gaan ze dan meer vaart maken.

Brian Veltman|07.01.19|17:41

Dit gaat blijkbaar verder terug dan velen herinneren. Bij het Verdrag van (ik meen) Peenemünde hebben NL en D afgesproken het spoor tusen beide landen te verbeteren. NL zou de Betuweroute aanleggen, inclusief Noord- en Zuidtak, en D zou investeren in goede aansluitingen op de rest van hun net. Geheel eenzijdig heeft NL dit verdrag opgeblazen door af te zien van de Noord- en Zuidtak. In reactie hierop heeft D de voorbereidingen op het aanpassen van (Babberich-)Emmerich-Oberhausen stilgelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.