Goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen

Na jaren wachten heeft Allard Castelein, topman van het Havenbedrijf Rotterdam, er genoeg van. Wanneer maken de Duitsers hun deel van de Betuweroute nu eens af? Castelein heeft deze maand een brandbrief over de kwestie gestuurd aan Andreas Scheuer, de Duitse minister van Verkeer en Infrastructuur.

Elf jaar geleden werd de Betuweroute geopend. Tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar rijden nu dagelijks goederentreinen. Het Duitse deel tussen Emmerik en Oberhausen is echter nog altijd niet af.

Geen vooruitgang

“Er is de afgelopen jaren geen significante vooruitgang geboekt op dit economisch belangrijke traject. In Nederland hebben we 4,7 miljard euro geïnvesteerd in het deel van de route tot de grens. Het is nu 2018 en niemand kan ons vertellen wanneer het Duitse deel geopend wordt. Er is zelfs nog geen realiseringsdatum en we zien geen enkele vooruitgang. We wachten nog op elf van de twaalf bouwvergunningen”, schrijft Castelein.

In plaats van 160 treinen per dag, rijden er nu maar 100 treinen, aldus de topman. “Ik zou erg blij zijn als we eindelijk eens duidelijke informatie over de implementatie krijgen en een realistische opleverdatum.”

Mark Rutte

Een kopie van de Duitstalige brief is aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd. Ook de verantwoordelijk politicus in de deelstaat Noordrijn-Westfalen Hendrik Wüst en de Duitse staatssecretaris Enak Ferlemann hebben een kopie ontvangen.

Het tijdstip van de brief van Castelein is niet toevallig zo gekozen. Premier Mark Rutte reist medio november naar Noordrijn-Westfalen (NRW) voor gesprekken met NRW-premier Armin Laschet en andere politici.

Nederland is voor de deelstaat de belangrijkste handelspartner. In het nieuwe coalitieverdrag van de NRW-regering wordt Nederland op meerdere plekken genoemd, maar over de Betuweroute worden geen details genoemd.

Auteur: Malini Witlox

3 reacties op “Haventopman stuurt brandbrief Betuweroute naar oosterburen”

Pat Rick|14.11.18|12:32

Dit is puur politiek van de Duitsers. Die doen liefst ‘alles Selber’, partnerschap of niet. Kijk maar hoe in no-time er een spoorlijn is gerealiseerd naar JadeWeserPort, hun enige diepzee haven voor grote containerschepen. In een paar jaar, maar in Duitse begrippen waar alles minstens 20 jaar duurt supersnel. Desondanks is JadeWeser geen succes. Wellicht wacht DB totdat de verdieping van de Elbe is gerealiseerd is. Ook de verbreding bij Dulken wacht. DB laat liever IC bussen rijden dan treinen.

Marc Busio|14.11.18|17:02

Met de Betuweroute heeft Nederland duur leergeld betaald: loop niet voorop als het om dit soort grensoverschrijdende projecten gaat, maar begin er pas aan als het betrokken buurland dit ook doet. Een schrale troost is dat we ons in goed gezelschap bevinden. De Zwitsers beginnen dit ook te beseffen met hun tunnelprojecten van tientallen miljarden, terwijl Duitsland en Italie nauwelijks iets doen aan de route Rotterdam-Genua, waarvan meer dan tachtig procent op hun grondgebied ligt.

Pat Rick|15.11.18|11:05

Ja, en zelfs als een buurland meedoet, zoals bij het Kalkar-project, is dat nog steeds geen garantie. Dit strandde toen, omdat de SPD geen kernenergie wil. Dus heb je ook te maken met de interne politiek daar. Men moet het daar ook willen. En hen daartoe bewegen kan bijvoorbeeld door meer goederen in te willen plannen ten kostte van ICE-verbinding met Frankfurt (en zeggen dat mensen dan maar met de Talys naar Parijs gaan, ipv de LH hub). Misschien gaan ze dan meer vaart maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.