APM2-terminal aan de Rotterdamse haven, foto: Contargo

Spoorwegondernemers willen veiligheidsmaatregelen Rotterdamse havengebied

Spoorwegondernemers willen dat er veiligheidsmaatregelen worden genomen in het Rotterdamse havengebied naar aanleiding van een ongeluk vorige week woensdag. Toen botsten een goederentrein en een vrachtwagen op een onbeveiligde spoorwegovergang op de Butaanweg bij Pernis. Een rangeerder raakte daarbij zwaargewond.

“Er zijn heel veel spoorwegovergangen als deze in het havengebied”, zegt Arnoud de Rade van Rotterdam Rail Feeding tegen RTV Rijnmond. “Ze zijn nauwelijks beveiligd. Er staan alleen borden en andreaskruizen. Er zijn geen waarschuwingslichten, slagbomen of geluidssignalen. Het spoor wordt steeds intensiever gebruikt, dus is het hoog tijd dat deze overgangen beter worden beveiligd.”

Beveiligen

Volgens ProRail gebeurde het ongeluk op privéterrein, maar de spoorbeheerder gaat toch de situatie opnieuw bekijken. Volgens een woordvoerder gebeurde bij de kruising Butaanweg-Propaanweg een paar jaar geleden een soortgelijk ongeluk als woensdag. Deze overweg wordt nu aangepast. Een overweg bij de stamlijn van Shell wordt voorzien van slagbomen. Een stamlijn is een spoorlijn die een bedrijventerrein aan een hoofdspoorweg verbindt.

Het beveiligen van overwegen in het Rotterdamse havengebied heeft een lagere prioriteit dan de niet actief beveiligde overwegen (NABO’s) in andere delen van het land. Goederentreinen rijden namelijk stapvoets in de haven, terwijl er met 140 kilometer per uur wordt gereden op spoorlijnen van het hoofdspoor en regionale spoor.

Ongeluk

De rangeerder stond voorop de trein toen deze op de tankwagen botste en raakte bekneld. De brandweer heeft het slachtoffer moeten bevrijden. Het ongeluk gebeurde op het spoor bij een onbewaakte overweg aan de Butaanweg, op de Vondelingenplaat. Op dit spoor rijden uitsluitend goederentreinen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.