DBschenker ertstrein Maasvlakte Duitsland

Twaalf dagen werkzaamheden aan derde spoor

Om de capaciteit van de Betuweroute te verhogen, werkt aannemer Dura Vermeer van woensdag 18 juli tot en met zondag 30 juli aan het derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens. Goederentreinen worden in deze periode omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en in mindere mate via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal.

Vanaf woensdag 18 juli werkt aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail twaalf dagen lang aan wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor. De aannemer legt hierbij opnieuw een ‘megawissel’ aan. In mei werden al drie van deze wissels neergelegd bij het spoor in Zevenaar. Ze worden zo genoemd omdat ze elk 38 meter lang zijn en bijna 38.000 kilo wegen. Het wissel is ontwikkeld om met een snelheid van 140 kilometer per uur eroverheen te rijden.

Omleidingen

Vanaf woensdag 18 juli is de Betuweroute gesloten voor het treinverkeer. Goederentreinen worden twaalf dagen lang omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal. De ICE, die tussen Zevenaar en de Duitse grens over de Betuweroute rijdt, wordt ook omgeleid via Venlo. De regionale verbinding van Abellio tussen Arnhem en Emmerich wordt vervangen door bussen.

Van maandag 16 tot en met woensdag 25 juli wordt er ook tussen Eindhoven en Weert gewerkt aan het spoor. Treinen moeten hierdoor omgeleid worden via de Zuidelijke Maaslijn en Venlo. In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding.

Derde spoor

Naar verwachting zijn de werkzaamheden aan het derde spoor in Nederland eind 2018 klaar, maar het bestaande spoor moet daarvoor nog een aantal keer buitendienst worden gesteld. Dat was in mei ook al het geval. De buitendienststelling in juli is de langste van het project. In het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.

Het derde spoor wordt aangelegd op het tracé tussen Zevenaar en Oberhausen. Uiteindelijk kunnen hierdoor veel meer goederentreinen via de Betuweroute rijden en is er meer ruimte op andere spoorlijnen voor passagierstreinen. In totaal wordt het 70 kilometer lang en loopt het dwars door een aantal grote steden. Naar verwachting duurt de aanleg duurt nog tot 2023.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.