Lange goederentrein Tilburg

Spoorgoederenvervoer voor het eerst sinds jaren gedaald

Het volume van het spoorgoederenvervoer is in 2017 met 6,1 procent gedaald. De afname kwam vooral doordat er minder kolen naar Duitsland werden vervoerd. In vergelijking met 2016 daalde het kolentransport naar Duitsland met bijna een kwart. De laatste keer dat het vervoerde gewicht per spoor daalde was in 2012. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In totaal werd 37,8 miljoen ton per spoor vervoerd. Het vervoerde gewicht van goederen met een buitenlandse bestemming daalde met 9,1 procent. De hoeveelheid goederen die vanuit het buitenland naar ons land werd vervoerd nam toe met 2,2 procent. Vooral de vervoerde hoeveelheid vanuit Duitsland steeg. Het binnenlands goederenvervoer per trein daalde met 5,5 procent. 8 Procent van al het vervoerde gewicht per trein is binnenlands vervoer, de rest is grensoverschrijdend vervoer.
Spoorgoederenvervoer 2017, bron: CBS

Kolentransport afgenomen

Het vervoerde gewicht per trein vanuit Nederland naar het buitenland is in 2017 met 9,1 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Deze daling kwam doordat er minder kolen naar Duitsland werden vervoerd. De hoeveelheid kolen die vanuit Rotterdam naar het buitenland werd vervoerd daalde met een kwart ten opzichte van 2016. Van alle goederen die per trein ons land verlaten is driekwart bestemd voor Duitsland.

De laatste keer dat er per trein minder naar het buitenland werd vervoerd was in 2009. Ook het vervoerd gewicht naar Italië daalde in 2017. Na jaren van toenemende volumes daalde het vervoerd gewicht in 2017 met 5,7 procent. Tussen 2013 en 2016 nam dit vervoer nog jaarlijks met gemiddeld 15 procent toe. Naar Italië gaan vooral containergoederen.

Totale goederenvervoer

De omvang van het totale goederenvervoer vanuit, naar en in Nederland bedroeg in 2017 1,69 miljard ton, een stijging van 1,4 procent in vergelijking met 2016. Deze groei kwam vooral door de toename van grensoverschrijdend goederenvervoer. Het spoor was de enige modaliteit die niet groeide vorig jaar. Lucht, weg en scheepvaart vervoerden alle drie wél meer goederen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.