De goederenspoorlijn Betuweroute, foto: ProRail

Spoorgoederenvervoer in Nederland afgenomen

Het spoorgoederenvervoer is in 2017 afgenomen, blijkt uit een rapport van ProRail. Het gaat vooral om het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven. ProRail zegt dat de afname te wijten is aan twee internationale ontwikkelingen, namelijk het sluiten van kolencentrales in Duitsland en de verzakking van het spoor bij het Duitse Rastatt.

Het aantal treinen dat tussen Nederland en Duitsland reed, daalde met 1100. Van en naar de Rotterdamse haven ging daalde het vervoer met 2200 treinen. Volgens ProRail is de afname deels te verklaren doordat Duitsland in begin 2017 een aantal kolengestookte energiecentrales heeft gesloten. Daardoor reden er minder kolentreinen tussen de Nederlandse havens en het Duitse achterland.

Rastatt

Een andere oorzaak van de afname is de spoorverzakking bij Rastatt in Duitsland van 12 augustus 2017. Tijdens de bouw van de nieuwe spoortunnel spoelde bij de kruising van de tunnel en het bestaande spoor de ondergrond weg. Dat leidde tot een verzakking van de bestaande spoorlijn en een verbuiging van het spoor. Twee maanden lang konden hier geen goederentreinen rijden. De spoorverbinding bij Rastatt maakt onderdeel uit van een internationale spoorgoederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en Italië, en er zijn bijna geen alternatieve routes op dit tracé. Omleidingsroutes kwamen langzaam op gang en boden beperkte capaciteit. Het gevolg waren enorme vertragingen en een opstapeling van goederen die niet konden worden geleverd.

Volgens ProRail was het directe gevolg van dit incident dat ten minste 500 goederentreinen tussen Rotterdam en Zwitserland/Italië in deze periode niet konden rijden. Daar komen nog ongeveer 100 treinen tussen Moerdijk/Lutterade en Italië bovenop. Rastatt en het verlies van de kolentreinen verklaren samen bijna de volledige daling van het spoorgoederenvervoer, volgens ProRail.

grafiek 2 uit rapport prorail spoorgoederenvervoer

Transitverkeer

Een deel van de daling werd opgevangen doordat het verkeer op een ander tracé juist toenam, van de Nederlandse naar de Belgische grens. Ook is het transitverkeer, het internationale goederenvervoer dat door Nederland rijdt, flink toegenomen. In 2016 reden er 3850 treinen via Nederland, in 2017 waren dat er 4950. ProRail zegt dat dit vooral komt doordat de spoorgoederenstroom op twee punten is toegenomen: bij treinverkeer waarbij de route via Nederland het snelst of het kortst is en waarbij op de route via Nederland meer of zwaardere lading mee kan worden vervoerd.

Het totale aantal treinkilometers daalde met 6 procent tot 9 miljoen, volgens het rapport. ProRail zegt zelf er vertrouwen in te hebben dat het spoorgoederenvervoer weer gaat groeien.

Lees ook:
DB: belangrijke spoorcorridor Karlsruhe-Basel gesloten tot 9 oktober

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.