Geluidsmetingen bij het spoor. Foto: ProRail

Geluidsoverlast goederentreinen neemt af

Geluidsoverlast van goederentreinen is in de afgelopen tien jaar flink afgenomen. Dat meldt ProRail. De spoorbeheerder zegt dat dit komt doordat het materieel steeds stiller wordt: “Met inzet van ProRail maken ook moderne goederentreinen veel minder herrie dan vroeger.”

Er rijden steeds meer treinen, maar toch is het geluid langs het spoor op veel plaatsen afgenomen of gelijk gebleven. Dat komt door stiller wordend materiaal, zegt ProRail, zoals een nieuw type remblok Als er met dit nieuwe type remblok wordt geremd in plaats van met ouderwetse gietijzeren remmen, blijven de wielen van goederentreinen glad. Als de wielen glad blijven, produceren ze minder geluidsoverlast. ProRail stimuleert het gebruik van deze nieuwe remmen door sinds 2008 korting op gebruiksvergoeding te bieden aan spoorvervoerders die hun treinen met de nieuwere remblokken hebben uitgerust.

Een brief aan de Tweede Kamer van 8 februari over geluidshinder langs wegen en spoor bevestigt dit beeld. Sinds de invoering van de geluidproductieplafonds is de geluidproductie op het spoor daar het inzetten van stiller materieel afgenomen, schrijft staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. “Lawaaiig reizigersmaterieel, zoals de Mat’64 en de DH2, is geleidelijk vervangen. Bij steeds meer reizigers- en goederentreinen worden lawaaiige remsystemen vervangen en nieuwe treinen moeten voldoen aan de Europese normen.” Daardoor konden in 2017 de geluidproductieplafonds worden verlaagd op een aantal tracés.

Intensief

Het terugdringen van geluid en trillingen is van belang omdat het Nederlandse spoor steeds intensiever wordt gebruikt, stelt ProRail. Op de A2-corridor rijdt sinds eind 2017 elke tien minuten een intercity tussen Amsterdam en Eindhoven, bijvoorbeeld. De komende jaren rollen NS en ProRail Programma Hoogfrequent Spoor verder uit, onder andere tussen Nijmegen en Schiphol.

Uit de jaarlijkse publicatie van RailCargo Spoor in cijfers blijkt dat het goederenvervoer per spoor in 2016 met 2,3 procent is gegroeid tot ruim 37 miljoen ton. Omdat het milieuvriendelijk is om goederen per spoor te vervoeren en omdat de wegen steeds voller raken verwacht PoRail dat deze groei op lange termijn doorzet.

Meerjarenprogramma Geluid

Maar geluidsoverlast is nog steeds een probleem. Daarom besteedt ProRail de komende jaren veel aandacht aan het Meerjarenprogramma Geluid, in opdracht van de Rijksoverheid. Er worden geluidsschermen aan het spoor geplaatst, raildempers aan het spoor bevestigd en de geluidsisolatie van de gevels aan woningen langs het spoor wordt verbeterd.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.