ECT Terminal in Rotterdam

‘Capaciteitstekort bij ECT verhindert nieuwe spoorshuttle’

Een tekort aan overslagcapaciteit op de Delta Terminal van ECT verhindert dat een spoorgoederenvervoerder een nieuwe dienst kan opzetten tussen de Maasvlakte en Venlo. Dat stelt logistiek ondernemer Thom Derks, die namens spoorvervoerder Trimodal zes maal per week een containertrein wil laten rijden tussen de Maasvlakte en de Cabooter Terminal in Venlo.

Derks is benaderd door een groep logistieke dienstverleners, die volgens hem samen goed zijn voor achthonderd eenheden per week. Volgens de ondernemer heeft ECT hem laten weten dat het niet mogelijk is om op zijn verzoek zes treinen per week te lossen en te laden. Dit heeft tot gevolg dat de lading over de weg vervoerd moet worden. Derks noemt dat “funest voor zowel de Rotterdamse haven als gateway to Europe als het goederenvervoer per spoor via Nederland”.

Capaciteitsprobleem

Volgens de ondernemer gaat het om lading van klanten van European Gateway Services (EGS), een werkmaatschappij van ECT die zich met achterlandvervoer bezighoudt. Hij heeft echter niet de indruk dat ECT de eigen achterlandorganisatie wil beschermen door andere spelers buiten de deur te houden. “Ik denk dat het puur een kwestie van capaciteit is. Het is wel opvallend dat ECT veel tijd nodig heeft om een trein te behandelen. Waar dat op de Delta Terminal acht tot tien uur duurt, heeft Cabooter vier uur voor dezelfde trein nodig”, stelt Derks.

Hij concludeert daaruit dat na de binnenvaart en het wegvervoer, die regelmatig met lange wachttijden kampen, nu ook het spoor slachtoffer wordt van een gebrek aan capaciteit en betrouwbaarheid bij de deep sea terminals. Derks is met betrokken partijen en Havenbedrijf Rotterdam in gesprek om te bekijken of er toch een werkbare oplossing gevonden kan worden. ECT was niet bereikbaar voor commentaar.

Auteur: Rob Mackor

1 reactie op “‘Capaciteitstekort bij ECT verhindert nieuwe spoorshuttle’”

Pat Rick|14.02.18|15:17

Het is natuurlijk raar mocht ECT geen capaciteit hebben. In 2014 waren ze nog een zaak begonnen tegen Havenbedrijf Rotterdam omdat ze vreesden voor een enorm overschot van overslagcapaciteit door de komst van Maasvlakte2. Recent hebben ze aangekondigd 100 mensen te werven, maar misschien is dit aan de late kant.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.