Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam

Aboutaleb wil metro’s in plaats van goederentreinen door binnenstad Dordrecht

Als er een metroverbinding komt tussen Rotterdam en Dordrecht, dan moeten goederentreinen met gevaarlijke stoffen worden omgeleid. Dat zei burgemeester Ahmed Aboutaleb vrijdag bij de viering van 50 jaar metro in Rotterdam. Aboutaleb deed zijn uitspraken als voorzitter van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam willen de Oude Lijn, het bestaande treinspoor tussen Leiden en Dordrecht, omvormen tot derde metrolijn van Rotterdam. Deze plannen werden eind vorig jaar bekendgemaakt in de OV-visie Rotterdam 2018-2040. “Als er ook metro’s over het bestaande treinspoor gaan rijden, dan is het geen goed idee om hier ook gevaarlijke stoffen over te gaan vervoeren.”

Er zijn volgens hem drie scenario’s mogelijk: geen gevaarlijke stoffen meer vervoeren over het bestaande treinspoor, de giftige stoffen onder de grond vervoeren of om het bestaande spoor heen. De laatste optie lijkt hem het meest kansrijk.

Feyenoord City

Deze nieuwe metroverbinding zou er in de plannen van de Metropoolregio en de gemeente nieuwe stations bij krijgen, waaronder eentje bij het nieuwe stadion van Feyenoord en Feyenoord City. De gemeente wil onder de naam Feyenoord City een nieuw gebied rondom voetbalstadion de Kuip ontwikkelen.

“Feyenoord City, dat is eigenlijk een stad op zich. Dat moet ook ontsloten worden en dat doe je niet met een buslijntje. De gedachte is om een zuidtangent te bouwen en de universiteit te verbinden met Feyenoord City, want van de sportvelden daar moeten ook mensen heen en weer worden vervoerd.”

Tramlijn 1 doortrekken

Verder herhaalt Aboutaleb zijn pleidooi om tramlijn 1 vanuit Den Haag door te trekken naar Blijdorp via het vliegveld. Deze tramlijn zou volgens hem omgevormd moeten worden naar een metroverbinding. “Het is maar vijf kilometer”, stelt hij. Als je die lijn doortrekt en opwaardeert naar een metroverbinding dan verbind je Rotterdam Centrum, Scheveningen, Delft, Rijswijk, Holland Spoor en Den Haag Centraal met elkaar.

“OV-verbindingen zijn van cruciaal belang voor de economische ontwikkeling van een gebied. Het zijn heel veel plannen die miljarden kosten. We moeten daarom een scope van 25 jaar nemen.” Hij wijst erop dat er inmiddels gesprekken plaatsvinden met pensioenfondsen over gedeeltelijke financiering.

Verschillende wethouders en directeuren van vervoersbedrijven onder wie RET-directeur Maurice Unck en NS-directeur Roger van Boxtel riepen pensioenfondsen eerder om te investeren in lightrail voor de hele Randstad, om een verkeersinfarct te voorkomen.

Lees ook:

Expositie ’50 jaar metro Rotterdam’ officieel geopend

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

7 reacties op “Aboutaleb wil metro’s in plaats van goederentreinen door binnenstad Dordrecht”

Cornelius Koelewijn|10.02.18|14:22

Aboutaleb praat als een kip zonder kop. Misschien is het een idee containers per metro te vervoeren…?

Sankt German|15.02.18|12:11

Schoenmaker hou je bij je leest, zie wat de Hoekse-lijn voor afgang aan het worden is.

Fam Schollaardt|15.02.18|12:32

Zullen we het niet doen en gewoon met treinen blijven rijden? Scheelt miljoenen!!!

Fam Schollaardt|15.02.18|12:37

Zullen we het niet doen? Géén spoorlijnen om gaan bouwen voor trammetjes? Beleidsmakers: Ga eens met vakantie naar grote steden als Berlijn, steden in het Ruhrgebied. Aparte sporen voor de stadsdienst. Scheelt al gauw vele miljoenen. De aannemers kunnen toch niet meer rekenen…90 miljoen budgetoverschrijding…en iedereen komt er mee weg????

Marco van Wensveen|15.02.18|12:41

De verbindingen tussen de steden is niet het probleem, van het achterland naar de steden is het probleem!!! Dat moet veel beter. Bovendien moet Delft zuid schiedam 4 sporig worden om het infarct daar op te lossen

Marco van Wensveen|15.02.18|12:46

Wat een verspilling van geld. Kijk maar naar de Hoekse lijn. De verbindingen tussen het platteland en de steden moet veel beter worden. En Schiedam Delct 4 sporig. De NS en ProRail hebben toch plannen om Delft zuid aan te pakken???

Arco Sierts|15.02.18|15:10

@ Marco: hoezo welk infarct tussen Delft Zuid en Schiedam? Graag feiten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.