IJzeren Rijn Budel Weert Hamont goederenvervoer Foto: Hollandse Hoogte.

Toch gevaarlijke stoffen over tracé Hamont-Weert

Nederland, IJzeren Rijn, 11 juli 2017 Dood spoor over verdwenen roemruchte spoorlijnen, de ijzeren rijn. De IJzeren Rijn gaat slechts enkele kilometers door het Brabantse land. In 1953 stopte de dienstregeling en werd het stil bij station Budel-Schoot. De spoorlijn gaat vervolgens in een rechte lijn richting Budel-Schoot, door een uitgestrekt natuurgebied van bos, heide en zandverstuivingen. Foto: Dolph Cantrijn/Hollandse Hoogte

Op het traject Hamont-Weert langs Budel gaan toch goederentreinen met gevaarlijke stoffen rijden. Vervoerder Lineas deed eerder bij ProRail een aanvraag om goederentreinen over dit deel van de IJzeren Rijn te laten rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Toch gevaarlijke stoffen over tracé Hamont-Weert”

Pat Rick|24.01.18|10:42

De lijn loopt door een natuurgebied in limburg en pal rakelings langs vakantiepark Weerterbergen. Huisjes staan op 25 meter van het spoor. Ik denk dat mensen hier niet zo blij zullen zijn als er ’s nachts een trein voorbij dendert, want men komt juist voor de rust.

H VanBeurden|25.01.18|13:32

Tja, de spoorlijn lag er al eerder dan de vakantiehuisjes… Jammer maar helaas. Laat die treinen maar komen!

Temeer daar men alleen als het de mensen goed uit komt het argument natuurgebied gebruikten, anders heeft men daar lak aan en legt men er gewoon een weg door aan (A73 in hetzelfde Limburg)

Cornelius Koelewijn|10.02.18|17:04

De toenmalige NS had niet zo dom moeten zijn om het goederenvervoer over de lijn te stoppen. Dan had er nu geen haan naar gekraaid. Overigens rijden er ook dagelijks vanuit België goederentreinen naar de zinkfabriek in Budel. Alleen de paar kilometer tussen Budel en Weert wordt niet gebruikt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toch gevaarlijke stoffen over tracé Hamont-Weert | SpoorPro.nl
IJzeren Rijn Budel Weert Hamont goederenvervoer Foto: Hollandse Hoogte.

Toch gevaarlijke stoffen over tracé Hamont-Weert

Nederland, IJzeren Rijn, 11 juli 2017 Dood spoor over verdwenen roemruchte spoorlijnen, de ijzeren rijn. De IJzeren Rijn gaat slechts enkele kilometers door het Brabantse land. In 1953 stopte de dienstregeling en werd het stil bij station Budel-Schoot. De spoorlijn gaat vervolgens in een rechte lijn richting Budel-Schoot, door een uitgestrekt natuurgebied van bos, heide en zandverstuivingen. Foto: Dolph Cantrijn/Hollandse Hoogte

Op het traject Hamont-Weert langs Budel gaan toch goederentreinen met gevaarlijke stoffen rijden. Vervoerder Lineas deed eerder bij ProRail een aanvraag om goederentreinen over dit deel van de IJzeren Rijn te laten rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Toch gevaarlijke stoffen over tracé Hamont-Weert”

Pat Rick|24.01.18|10:42

De lijn loopt door een natuurgebied in limburg en pal rakelings langs vakantiepark Weerterbergen. Huisjes staan op 25 meter van het spoor. Ik denk dat mensen hier niet zo blij zullen zijn als er ’s nachts een trein voorbij dendert, want men komt juist voor de rust.

H VanBeurden|25.01.18|13:32

Tja, de spoorlijn lag er al eerder dan de vakantiehuisjes… Jammer maar helaas. Laat die treinen maar komen!

Temeer daar men alleen als het de mensen goed uit komt het argument natuurgebied gebruikten, anders heeft men daar lak aan en legt men er gewoon een weg door aan (A73 in hetzelfde Limburg)

Cornelius Koelewijn|10.02.18|17:04

De toenmalige NS had niet zo dom moeten zijn om het goederenvervoer over de lijn te stoppen. Dan had er nu geen haan naar gekraaid. Overigens rijden er ook dagelijks vanuit België goederentreinen naar de zinkfabriek in Budel. Alleen de paar kilometer tussen Budel en Weert wordt niet gebruikt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.